De wetenschap van gewichtloosheid

Access the image

01 april 2011

Denk je erover om later astronaut te worden? Als je van wetenschap houdt en graag wilt bestuderen hoe dingen werken zonder zwaartekracht is een carrière als astronaut misschien echt iets voor jou. Nu het internationale ruimtestation ISS bijna klaar is staan we aan het begin van een nieuw tijdperk van wetenschappelijk onderzoek in de ruimte.

“Er zijn drie speciale laboratoriummodules aan het station vastgemaakt en het doen van onderzoek is daarboven onderdeel van het dagelijks werk”, vertelt ESA-astronaut en wetenschapper Christer Fuglesang. “Ons Europese Columbuslaboratorium wordt al volledig gebruikt, maar we staan altijd open voor nieuw onderzoek. De agenda van het station loopt over van wetenschappelijk onderzoek dat door de astronauten of op afstand wordt uitgevoerd. De astronauten zijn zelf ook proefpersonen.”

Access the image

Een van de meest interessante problemen die worden bestudeerd is hoe onze lichamen zich aanpassen aan de vreemde wereld van gewichtloosheid. Hierdoor leren we niet alleen het menselijk lichaam beter kennen, maar het is ook de sleutel tot toekomstige verkenningen van de maan of Mars.

Wetenschappers willen alles over de conditie van de bemanning weten. Er wordt in de gaten gehouden wat ze eten en de effecten van verschillende diëten worden genoteerd. Dat betekent dat er een heleboel bloed-, urine- en haarmonsters worden genomen die in een vriezer worden gestopt en voor analyse terug naar de aarde worden gestuurd. Twee speciale horloges die door de astronauten worden gedragen registreren elke beweging. Bij hun dagelijkse rooster horen ook verschillende lichaamsscans.

Zulke onderzoeken hebben rechtstreekse voordelen voor mensen op aarde, maar ook voor astronauten op lange ruimtemissies. Ze geven hoop aan mensen die last hebben van zwakke botten, hart- en longziekten en ouderdomskwalen.

Zie ook