Veealune päästmine

Kuidas päästa hädas Kuul kõndijat

31/07/2017 567 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Estonia

Veealusel simuleeritud kosmosemissioonil NEEMO-22 testis ESA uudset päästevarustust, et tuua Kuul liikumisvõimetuks muutunud astronaudid turvaliselt baasi tagasi.

Neli akvanauti, sh ESA astronaut Pedro Duque ja NASA astronaut Kjell Lindgren, veetsid juuni lõpus kümme päeva 20 meetri sügavusel Aquariuse veealuses laboris Florida Keysi ranniku lähedal.Missiooni eesmärk oli simuleerida kosmose uurimise eri aspekte, testimaks uut varustust ja protseduure. Akvanaudid käisid regulaarsetel “veekõndidel”, kus simuleerisid Kuu või Marsi gravitatsioonitaset.

Pedro selgitab: “Missioon oli korraga tuttav ja unikaalne. Tuttav, sest see meenutas kosmoselende – alustades missiooni ettevalmistuse, graafikute, prioriteetide ja “õhkutõusuga”, kui me baasi sukeldusime. Kuid keskkonna poolest oli elamine ja töötamine merepõhjas unikaalne.”

Turvalisus ennekõike – ka Kuul

Lindgren tõmbab LESA-süsteemi kaasa, et simuleerida Duque päästmist

ESA astronautide treener Hervé Stevenin osales samuti NEEMO-22 missioonil, et testida uut ESA seadet, mille abil saab päästa Kuul hätta sattunud astronaute.

Iga Kuu-retke tähtis osa on võimekus selle osalejaid päästa. Kuid kuna kosmoseülikonnad on rasked ja piiravad liikumist, siis astronaudid ei suudaks liikumisvõime kaotanud kolleegi turvalisse alasse kanda või vedada.

Kuu evakuatsioonisüsteemi komplekt LESA (Lunar Evacuation System Assembly) võimaldab Kuul liikujat kiirelt tagasi tuua, arvestades sealhulga kosmoseülikonna piiratud liikuvust. Ratastel olev lahtivolditav püramiidne struktuur avaneb astronaudi kohal ja tõstab kannatanu ploki (rihmratta) abil ratastel kanderaamile.

ESA astronautide keskusel Kölnis kulus vaid kuus kuud, et arendada esialgsest ideest esmane prototüüp, mille ehitas Hollandi ettevõte HAL-3 Projects.Enne Aquariust testiti seadet astronautide keskuse simuleeritud kuuretkel suures treeningbasseinis.

Aquariuse ümber olnud liivane, ebaühtlaselt kivine ookeanipõhi oli ideaalne Kuu-sarnane keskkond.Pedro ja Kjell olid vee all kordamööda abi vajav astronaut ja päästja.

Hervé ütles: “Me disainisime selle seadme, tuginedes nii meie teadmistele avakosmoses viibimisest kui koostöökogemusele NASA-ga tuleviku kosmoseuuringute ettevalmistamisel. Kuu keskkonna simuleerimine võimaldab tulevikus läbi viia innovaatilise Euroopa riistvaraga veel enam teste.”

Tänu viimase veealuse katsete tagasisidele täiustab ESA riistvara, et teha tulevased päästemissioonid Kuul veelgi kiiremaks ja lihtsamaks.

Allikas: ESA