Ervaar gewichtloosheid!"> ESA - <font size="2">Ervaar gewichtloosheid!</font>
Science & Exploration

Ervaar gewichtloosheid!

5751 views 0 likes
ESA / Science & Exploration / Human and Robotic Exploration / mISSion possible nl

Natuuronderwijs 3 star   hat

De invloed van de zwaartekracht op verschijnselen in ons dagelijks leven is een feit waardoor menig wetenschapper gedwarsboomd wordt. Zo beïnvloedt de zwaartekracht bijvoorbeeld de manier waarop gassen en vloeistoffen zich gedragen en zelfs de manier waarop vuur brandt. De enige mogelijkheid om aan de zwaartekracht te ontkomen, is het maken van een paraboolvlucht in een 'Zero-G' vliegtuig. Op een ruimtereis na dan, maar dat is slechts voor een paar gelukkigen (astronauten) weggelegd…

Wat houdt zo’n paraboolvlucht in?

Eerst stijgt het vliegtuig in een scherpe hoek. Vervolgens worden de motoren uitgezet en valt het vliegtuig in een parabool naar de aarde terug (zie afbeelding). Dit wordt in drie uur 31 keer herhaald en tijdens iedere parabool heerst er 20 seconden gewichtloosheid aan boord. De gewichtloosheid die tijdens een paraboolvlucht ervaren wordt, is precies hetzelfde als de gewichtloosheid die astronauten in de ruimte ervaren. Het enige verschil is dat het minder lang duurt. De wetenschappers maken dankbaar gebruik van deze momenten om wetenschappelijke experimenten te doen!

Voorbereiding: Klik hier voor een virtuele rondleiding door de A300 'Zero-G' Airbus!

Activiteit: Bespreek en beantwoord in viertallen de volgende vragen:

1. Hoeveel stoelen zijn er in de cockpit? Hoeveel piloten zijn er?

2. Wanneer gaan de mensen volgens jullie voor- en achterin zitten? Waarom?

3. In experimentzone 1: waarvoor worden volgens jullie de rode banden gebruikt? Zitten er alleen banden aan de vloer? Waarom? Kunnen jullie zien waarmee de wanden bekleed zijn? Waarom?

4. In experimentzone 10.2: waar is het volgens jullie veiliger in het vliegtuig: in de zone met het vangnet of ergens anders in het vliegtuig? Waarom? Wat zouden jullie graag willen doen, als je tijdens een gewichtloos moment in deze zone zou zijn?

5. In experimentzone 4: waarmee worden de harde oppervlakten tijdens de experimenten bedekt? Waarom? Weten jullie wie de mensen in de oranje overalls zijn? En welke mensen dragen blauwe overalls? Kan het meisje met het losse haar volgens jullie niet beter haar haar in een staart doen?

6. In experimentzone 6: wat raden jullie de man die horizontaal rondzweeft, aan om te doen, als het einde van de 20 seconden gewichtloosheid nadert?