Het leven op Aarde

Access the image

Niemand weet hoe of waarom het leven op Aarde is ontstaan. Wat we wel weten is dat het leven op onze planeet zo'n 3,8 miljard (3 800 000 000) jaar geleden is begonnen. De nog jonge planeet was toen afgekoeld en rondom had zich een rotsige korstlaag gevormd.

Sommige wetenschappers geloven dat het leven is ontstaan in water tussen de rotsen of in de oceaan. Anderen denken dat het misschien met kometen en planetoïden is meegekomen uit de ruimte.

Voor zover we weten is de Aarde de enige plek waar leven te vinden is. Waar we ook kijken, overal komen we op onze planeet bacteriën en andere eenvoudige levensvormen tegen die zich hier hebben genesteld.

Access the image

Planten en dieren hebben zonlicht nodig om te groeien. Tot de jaren zeventig dachten wetenschappers dat er alleen leven was op of vlak onder het aardoppervlak.

Maar daarna zijn bacteriën kilometers diep in harde rotsgrond aangetroffen. Ze leven daar van gassen en mineralen in de rots. Er zijn ook bacteriën gevonden in sterke zuren, in de vrieskou op de Zuidpool, en in de buurt van hete bronnen in de duistere diepte van de oceaan. Sommige zijn zelfs in staat te overleven op plaatsen met veel radioactieve straling. Als er maar water is, kan het leven zich staande houden.

Als het leven zo sterk is, zou het dan buiten onze Aarde ook kans maken? Binnen ons zonnestelsel is de kans daarvoor het grootst op Mars.

Laatst aangepast 20 december 2004