SSETI skytes opp

Den første Internett-bygde satellitten skutt opp

27/10/2005 215 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Norway

ESA PR 47-2005. SSETI Express, en lavbane-satellitt konstruert og bygget av europeiske universitetsstudenter under overoppsyn av ESA´s undervisningsavdeling, ble skutt opp fra Plesetsk-kosmodromen av en russisk Kosmos 3Mbærerakett i dag klokken 08.52 norsk tid. Klokken 10.29 i dag mottok kontrollsenteret ved Universitetet i Ålborg i Danmark de første signalene fra satellitten.

SSETI (Student Space Exploration and Technology Initiative) Express er en liten satellitt med størrelse og form som en vaskemaskin (ca. 60 x 60 x 90 cm). Den veier ca. 62 kg, og har en nyttelast på 24 kg. Den studentbygde satellitten hadde tre pikosatellitter om bord, dvs. minisatellitter som veier rundt 1 . Disse ble utløst én time og 40 minutter etter oppskytningen. I tillegg til å fungere som prøveinstallasjon for en rekke teknologiløsninger, blant annet et kaldgass-stillingskontrollsystem, vil SSETI Express også ta bilder av Jorden og fungere som en radiotransponder.

Utfordringen for de 23 universitetsgruppene fra hele Europa, med svært variert kulturell bakgrunn, var å samordne arbeidet med å bygge satellitten via Internett.

SSETI Express satellitten

Student Space Exploration and Technology Initiative, som administrerte prosjektet, ble lansert av ESAs undervisningsavdeling i 2000 for å involvere europeiske studenter i reelle romprosjekter. Initiativets målsetting er å gi studenter praktisk erfaring og oppmuntre dem til å satse på en karriere innenromteknologi og romforskning for å bidra til å skape et miljø av talentfulle forskere i fremtiden

Siden prosjektet ble satt i gang, har SSETI utviklet et nettverk av studenter, undervisningsinstitusjoner og organisasjoner som har mulighet til å delta i ulike romprosjekter. Mer enn 400 europeiske studenter har bidratt aktivt og langsiktig i dette initiativet, enten som en del av undervisningen eller på fritiden. I tillegg har mange hundre studenter vært involvert i eller blitt inspirert av SSETI på andre måter.

SSETI-studenter arbeider akkurat nå med ytterligere to satellittprosjekter:

• SSETI ESEO: European Student Earth Orbiter, en satellitt på 120 kg som er konstruert for Ariane 5 og med planlagt oppskyting i 2008.
  • En studie av en European Student Moon Orbiter for tidsrammen 2010–2012. Orbitalfartøyet vil utføre eksperimenter både på vei til Månen og under selve kretsløpet rundt Månen.

For mer informasjon om SSETI Express, kontakt:

Rosita Suenson
ESAs kommunikasjonskontor ved ESTEC