Den internasjonale romstasjonen får en eksperimentell gallionsfigur

Matroshka
Matrosjka-eksperimentet: Spøkelset og dets ytre beholder
25 februar 2004

Hva er det som minner om et menneskehode og overkropp, og som vil bli montert utenfor Den internasjonale romstasjonen? Svaret er: Utstyr for det europeiske Matrosjka-eksperimentet.

Stråling

I løpet av natten mellom 26. og 27. februar kommer medlemmene av stasjonens Ekspedisjon 8 mannskap, Alexander Kaleri og Michael Foale, til å være utenfor i 5 timer og 45 minutter. Ett av oppdragene vil være å montere Matrosjka til den russiske Zvezda-seksjonen.

Selv om Matrosjka kan ligne en gallionsfigur, tjener den et seriøst formål. I løpet av det året som Matrosjka vil være plassert på utsiden av stasjonen vil dette eksperimentelle utstyret foreta målinger av de strålingsdoser som astronauter utsettes for under opphold ute i rommet.

Spøkelset

Strålingsnivåene inne i stasjonen er veldokumenterte, men de nivåer som astronauter utsettes for utenfor er fortsatt ukjente. For å gjøre det mulig å utføre nøyaktige målinger, simulerer Matrosjka menneskekroppen så realistisk som mulig i en romdrakt.

Lagene

Matrosjka består av flere forskjellige lag, og dette er bakgrunnen for at det har fått navnet etter de berømte russiske Matrosjka-dukkene. Eksperimentets simulerende menneskelige element kalles for Spøkelset. Det består av naturlige knokler og et materiale som ligner sterkt på naturlig vev. Et materiale med mindre densitet brukes til å simulere lungene. ‘Vevlagene’ er dekket av et simulert hudlag, og Spøkelset er plassert i en ytre beholder som representerer en romdrakt.

Det er plassert strålingssensorer i og omkring Spøkelset ved forskjellige sentrale organer som for eksempel maven, lungene, tarmen, øynene og huden. Dessuten er det plassert sensorer inne i romdraktelementet. Kjennskap til de strålingsdoser som kroppens følsomme organer utsettes for, er av avgjørende betydning når man skal vurdere farene som den kosmiske strålingen medfører.

Oppholdet utenfor

Alexander Kaleri and Michael Foale
Ekspedisjon 8 mannskapet

Ekspedisjon 8 mannskapet vil montere Matrosjka-eksperimentet under en aktivitetsperiode utenfor. Dette vil være første gang at det foretas en utstigning som omfatter hele besetningen. Siden romfergene fikk flyforbud etter Columbia-ulykken har stasjonens faste mannskap hatt to medlemmer i stedet for tre. Normalt ville minst ett av besetningsmedlemmene bli igjen i stasjonen under arbeid utenfor.

Det betyr at dette vil være første gang siden november 2000 at det ikke er noen besetning inne i Den internasjonale romstasjonen. Det er likevel ikke første gang i historien at en romstasjon er blitt etterlatt ubemannet under aktivitet utenfor. Det samme skjedde på de russiske romstasjonene Mir og Saljut.

Matrosjka er et ESA-redskap, og prosjektet ledes av det tyske romsenteret (DLR).