ESA presenterer de første bildene fra Integral

Gammastråleglimt
11 desember 2002

ESA PR 79-2002. Integral, ESA´s gammastrålesatellitt, har tatt sine første bilder og samlet sine første vitenskapelige data. De første bildene bekrefter at Integral er i utmerket stand, og alle i prosjektet gleder seg over ytelsen til nå.

Professor David Southwood (ESA´s forskningsdirektør), dr. Arvind Parmar (Integrals fungerende prosjektforsker) og forskningsledere skal legge frem Integrals første banebrytende bilder og resultater ved en pressekonferanse 18. desember i ESA´s hovedkvarter i Paris.

Siden oppskytningen 17. oktober har forskere styrt Integral inn i dens operative bane, foretatt grundige prøver av kommunikasjonssystemet og verifisert romfartøyets reaksjon på styresignalene. De har også finjustert instrumentene ved observasjon av det berømte sorte hullet Cygnus X-1. ”Vi har nydelige gammastrålebilder og spektra å vise frem”, sier dr. Arvind Parmar. Astronomene bruker spektra for å finne energinivået i strålingen de observerer.

Integral-resultatene vil kunne bli meget spesielle fordi satellitten alt har registrert en av de mest flyktige hendelsene i Universet, et gammastråleglimt. Slike gammastråle-glimt er kolossale eksplosjoner av ulik varighet, og inntreffer gjennomsnittlig to ganger daglig. Forskerne tror at de fjerne, mystiske eksplosjonene skyldes stjernekollaps.