Beagle 2 i ferd med å lete etter spor av liv på Mars-overflaten

Er du klar for Mars?

07/11/2003 282 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Norway

ESA PR 74-2003. ESA's Mars Express kommer frem til Den røde planet ved juletider, og landingsfartøyet Beagle 2 vil ankomme Mars-overflaten natten mellom 24. og 25. desember.

Oppskytningen fant sted 2. juni 2003 fra Bajkonur med en russisk Sojus bærerakett levert av Starsem. Mars Express, bygget for ESA av en gruppe europeiske selskaper ledet av Astrium, medfører syv vitenskapelige instrumenter som skal samle data for å skaffe ny viten om Mars´ atmosfære, innvendige struktur og geologi. Det britiskbygde landingsfartøyet Beagle 2, oppkalt etter skipet Charles Darwin benyttet i 1830, vil lete etter spor av liv på overflaten ved astrobiologi-eksperimenter og geokjemiske undersøkelser.

På selve julaften skal orbitalsonden Mars Express plasseres i en ellipseformet bane rundt planeten, og her vil den samle data i minst ett Mars-år (687 Jord-dager). Beagle 2 skal frakobles modersonden 19. desember, og vil foreta en forholdsvis myk landing på Mars ved hjelp av et avansert system fallskjermer pluss gassposer.

Mars Express kontrollsenteret vil rapportere om de delikate manøvrene som skal føre den inn i bane rundt planeten. Det vil imidlertid ta tid for sonden å komme i posisjon slik at den kan ta imot data fra Beagle 2. Innledningsvis blir det derfor brukt andre metoder for å konstatere at landingen har vært vellykket – først ved signaler 1. juledag gjennom NASA´s orbitalsonde Mars Odyssey, eller direkte gjennom det britiske Jodrell Bank radioteleskopet. Når Mars Express begynner å passere over landingsområdet i begynnelsen av januar 2004, vil den begynne å formidle data og bilder til Jorden. De første bildene fra Beagle 2 og Mars Express burde være tilgjengelig like etter årsskiftet.

For ytterligere informasjon, kontakt:

ESA Media Relations Division, Paris
Telefon: +331 5369 7155