Vinneren ble utropt under en seremoni ved ESAs astronautsenter i Køln

Fra Tromsø til romstasjonen

22/03/2007 1149 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Norway

Haakon Lindekleiv fra Universitetet i Tromsø gikk av med seieren i en internasjonal konkurranse om beste romeksperiment. Nå skal forsøket hans testes på romstasjonen.

I skarp konkurranse med 80 bidrag fra andre europeiske land gikk medisinerstudenten Haakon Lindekleiv til topps i konkurransen om beste og mest originale ide til et eksperiment som kan utføres på den internasjonale romstasjonen.

Studentkonkurransen arrangeres av den europeiske romorganisasjonen ESA og går under navnet SUCCESS. Vinneren ble utropt under en seremoni ved ESAs astronautsenter i Køln.

"Dette var en overraskelse, jeg hadde ikke regnet med å vinne", sier Lindekleiv som nettopp er tilbake fra prisutdelingen i Tyskland.

Lysglimt

Den internasjonale romstasjonen

Helt siden Apollo-ferdene har det vært kjent at astronautene av og til opplever korte lysglimt når de lukker øynene. Det kan være streker av lys, eller punkter som kommer og går.

De fleste mener fenomenet skyldes kosmisk stråling, men akkurat hva som får strålingen til å se ut som et glimt kan forklares på to måter. Den ene teorien går ut på at strålingen treffer nevronene i hjernens synssenter direkte, og at astronauten opplever treffet som et glimt.

Den andre forklaringsmodellen går ut på at strålingen tar veien om øyet først. Det er dette medisinerstudenten Haakon Lindekleiv skal teste med vinnereksperimentet sitt.

Kontaktlinser i rommet

ESAs forsknings-og uviklingssenter ESTEC i Nederland

"Under en forelesning her ved Universitetet i Tromsø fikk jeg se at man bruker spesialutviklede kontaktlinser til å diagnostisere spesielle øyensykdommer", sier Haakon Lindekleiv. "Det slo meg at dette kunne brukes på romstasjonen også".

Kontaktlinsene han snakker om er utstyrt med en elektrode som måler den elektriske effekten på øyet. Når lyspartiklene fra sola går gjennom øyet og treffer tappene og stavene på netthinnen, setter de i gang en nerveimpuls som sender et elektrisk signal til hjernen. Lindekleiv ser for seg at effekten av de ladde partiklene i kosmisk stråling kan måles på samme måte.

"Hvis en astronaut på romstasjonen bruker en slik kontaktlinse går det an å finne ut om lysglimtet skyldes ladde partikler", forklarer Lindkleiv.

Mens Christer Fuglesang oppholdt seg på romstasjonen, var han med på et eksperiment som registrerte hvor mye kosmisk stråling som nådde hjernen på astronautene. Haakon Lindekleiv kommer til å kontakte Christer Fuglesang når han er i Oslo i april for å høre nærmere om hans erfaringer med ALTEA-prosjektet.

Ett års utvikling

"Dette var en overraskelse, jeg hadde ikke regnet med å vinne"

Premien i den europeiske konkurransen SUCCESS er et års opphold ved ESAs forsknings-og uviklingssenter ESTEC i Nederland. Der skal Lindekleiv utvikle utstyret sammen med den tekniske staben ved senteret før eksperimentet blir sendt opp til romstasjonen

Han håper han kan kan få oppholdet ved ESTEC inn i studieplanen. "Det viktigste for meg akkurat nå er å bli ferdig utdannet lege. Jeg satser på å være på plass i Nederland neste vår, dette kan bli en morsom og interessant erfaring".

Nytt og spennende

André Kuipers

"Dette var veldig hyggelig, og faktisk ganske overraskende", sier seksjonssjef Marianne Vinje Tantillo ved Norsk Romsenter. Hun koordinerer den norske prosjektdeltagelsen på den internasjonale romstasjonen, og Lindekleivs eksperiment stiller i en klasse for seg.

"Norske studenter pleier stort sett å være med på rene teknologi-prosjekter på romstasjonen. At det var et medisinsk eksperiment som gikk til topps, er derfor ekstra morsomt fordi det bringer nye faggrupper inn i rommiljøet".