Lysende gasser i stjernetåken Messier 17

Messier 17, Omegatåken. (Bilde: NOAO)
24 april 2003

I noe som kan minne om opprørt hav viser dette jubileumsbildet fra NASA/ESA Hubble-romteleskopet lysende hydrogen-, oksygen- og svovelgasser i den ekstremt tette, molekylære stjernetåken Messier 17.

Hubble-bildet har fanget opp et lite område av Messier 17 (M17), et fødested for stjerner. M17, også kjent som Omega eller Svanetåken, befinner seg omkring 5500 lysår borte i stjernebildet Sagittarius (Skytten). Bildet markerer 13-års dagen for Hubble-romteleskopets oppskytning 24. april 1990.

Sagittarius constellation (Fujii image)
Stjernebildet Sagittarius. (Bilde: Fujii)

Det bølgelignende mønsteret av gass er formet og opplyst av en kraftig strøm ultrafiolett stråling fra unge, tette stjerner (som ligger utenfor bilderammen oppe til venstre). Gløden i disse mønstrene fremhever gassenes tredimensjonale struktur. Den ultrafiolette strålingen skjærer seg inn i og varmer opp overflaten i de kalde hydrogen-gasskyene.

De oppvarmede overflatene gløder i oransje og rødt på bildet. Intens varme og trykk får noe av materialet til å strømme ut fra overflaten slik at det oppstår et lysende slør av enda varmere, grønnaktig gass som dekker bakenforliggende strukturer. Trykket på toppen av bølgene kan sette i gang nye stjernedannelser innenfor.

Bildet, der den lengste sidekanten er omkring tre lysår, ble tatt 29-30 mai 1999 med romteleskopets Wide Field Planetary Camera 2. Fargene representerer forskjellige gasser – rødt er svovel, grønt hydrogen og blått oksygen.