Norsk skoleelev så starten på Hubble-serviceferden

Arnt won the trip to watch a Shuttle launch by naming an asteroi
Arnt Ove Fordal
5 mars 2002

17 år gamle Arnt Ove Fordal hadde vunnet en konkurranse om å navnsette en asteroide. Premien var en tur til Kennedy-romsenteret i Florida for å se en romferge-oppskytning. ESA inviterte Arnt til å se starten på Hubble Servicing Mission 3B fra en VIP-tibune, der Lars Christensen gjorde et intervju.

Spørsmål: Du valgte navnet Abel på asteroiden. Hvorfor?

Arnt: Jeg tenkte på Abel fordi klassen min hadde deltatt i en matematikk-konkurranse kalt KapAbel etter den berømte matematikeren Niels H. Abel.

Spørsmål: Hvordan føles det å ha satt navn på en asteroide?

Arnt: Det er en veldig spesiell følelse å ha satt navn på en kilometer-stor stein som farer gjennom rommet. Mitt forslag ble valgt blant 200 i konkurransen, så jeg føler meg virkelig heldig.

Spørsmål: Nå har du alt oppnådd noe i astronomien. Hvile planer har du for fremtiden?

Arnt: Jeg har ikke bestemt meg for hva jeg skal studere når jeg blir eldre, men jeg er ganske sikker på at det blir fysikk. Senere kan det hende jeg blir romforsker.

Spørsmål: Hvordan var det å oppleve oppskytningen av en romferge? Var det slik du hadde ventet?

Arnt: Jeg kan vanskelig beskrive det. Fantastisk! Meget bedre enn jeg hadde ventet. Det jeg husker best var de ti sekundene like før oppskytning, dessuten øyeblikket motorene ble startet og lyden nådde oss.