Forskning fra ESA kan føre til bedre medisinsk utstyr

Romforskning med i kampen mot kreft

19/11/2003 522 views 2 likes
ESA / Space in Member States / Norway

Banebrytende teknikker som skal brukes til å finne ørsmå planeter som går i bane rundt stjerner utenfor vårt eget solsystem, blir allerede utviklet for å hjelpe forskere til å oppdage celler i tidlige stadier av kreft.

Den enorme mengden med lys som en stjerne utstråler, gjør det veldig vanskelig å oppdage planeter som går i bane rundt den. Men ved å bruke en teknikk som kombinerer signaler fra to eller flere teleskoper, kan ESA-astronomer skape en slags kunstig solformørkelse som ‘nøytraliserer’ effekten av det sterke stjerneskinnet. Dermed kan astronomene oppdage det svakere lyset fra en planet.

Darwin-teleskoper søker etter planeter som ligner på Jorden

Europeiske romforskere har nå utviklet denne teknikken videre, slik at de til og med kan studere atmosfæren på slike planeter. ESA’s Darwin-prosjekt, som skal studere opp til 1000 nærliggende stjerner, kommer til å være en av de første til å bruke teknikken for å bringe oss nærmere svar på spørsmålet: “Er vi alene i Universet?”.

Men forskere i Nederland er spente på en annen anvendelse av den revolusjonerende teknikken. Den nasjonale forskningsorganisasjonen TNO/TPD har utviklet bildeteknologien for medisinsk bruk. Ved å bruke teknikken, kan forskere nå ta bilder av hud eller vev med mye høyere oppløsning enn det som har vært mulig til nå. Teknikken brukes allerede til å studere endringer i blodkar og netthinnen, men den vil ogsåkunne benyttes for å oppdage kreftsvulster på et tidligere stadium.

Dette vil ikke være første gang romteknologi er blitt brukt i kampen mot kreft. Et dataprogram som opprinnelig ble utviklet av europeiske forskere for å finne kildene til røntgenstråler langt ute i verdensrommet, er blitt endret til et databasert system som gjør det mulig å oppdage hudkreft på et tidligere stadium.

Det opprinnelige programmet ble brukt til å blokkere ut bakgrunnsstøy i signaler fra verdensrommet for å kunne høre svakere signaler som ble avgitt som resultat av supernovaeksplosjoner.

Her på Jorden kan en prøve fra hudoverflaten skannes og forstørres 10 ganger. Dataprogrammet vil deretter kunne fargekode de minste variasjoner. Dermed blir det mye lettere for legene å se om det dreier seg om en uregelmessig cellevekst, noe som ofte assosieres med føflekkreft.