Rosetta spacecraft

Siste hjemtur for ESAs kometjeger

29/10/2009 270 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Norway

ESAs kometjeger Rosetta vil svinge innom jorda den 13. november. Det gjør romsonden for å hente energi fra banen den går i og starte siste etappe av sin 10 år lange ferd til de ytre delene av solsystemet. Flere observasjoner av jorda og månen er planlagt før sonden setter kursen utover for å studere kometen 67/P Churyumov-Gerasimenko.

Dette blir den tredje passeringen av jorda, og den siste av Rosettas fire planetpasseringer for gravitasjonsassistert drahjelp. Sonden vil etter planen være nærmest jorda kl 08.45 norsk tid. Denne passeringen vil gi akkurat den energien Rosetta trenger for å fortsette til det ytre solsystemet. Sonden er satt opp for nærkontakt med asteroiden 21 Lutetia i juli neste år.

Rosetta skal etter planen ankomme sitt endelige mål i mai 2014. Der vil kometjegeren løse ut landingsfartøyet Philae for direkte undersøkelse av overflaten. Sonden vil deretter eskortere kometen på dens ferd mot sola, og undersøke kometen nøye i inntil to år.

Når Rosetta nærmer seg jorda neste måned, vil romsonden ha reist nesten 4500 millioner kilometer siden oppskytingen. Den vil suse forbi jorda med en hastighet på 13,3 kilometer per sekund, og passerer over det indiske hav ved 109°E, 8°S, like sør for den indonesiske øya Java. "Dyttet" fra gravitasjonen vil øke sondens hastighet med 3,6 kilometer per sekund i forhold til sola.

Instrumenter i aksjon

Rosetta spacecraft

Denne passeringen er kritisk for å oppnå den hastigheten sonden trenger for å nå sitt endelige mål. Men den vil også bli utnyttet til å studere jord/måne-systemet fra Rosettas unike perspektiv.

Flere instrumenter som er i dvalemodus under mesteparten av turen vil bli slått på i løpet av uka før passeringen.

Følg passeringen live

Rosetta-bloggen har blitt aktivert igjen foran den siste planetpasseringen. Følg med på det som skjer live på ESAs Rosetta-blogg og den dedikerte ESA-nettsiden for Rosettas ferd.

Kritiske hendelser under passering

Sonden skal være nærmest jorda klokken 08.45 norsk tid den 13. november, men ferdsoperatørene skal utføre en rekke kritiske oppgaver før og etter passeringen for å sørge for at Rosetta på rett vei.

One of the most important will be a trajectory correction manoeuvre (TCM), scheduled for 22 October at 14:30 CET. Results of this manoeuvre will be analysed to determine whether additional TCMs are required to achieve the correct approach trajectory.

Notes:

• All times are in Central European Time (CET/CEST)
  • TCM: Trajectory correction manoeuvre
  • DSN: Deep Space Network (NASA)
  • DSA: Deep Space Antenna (ESA)
Time Event
22 October
14:30 – 21:30 TCM slot
5 November
12:30 – 19:30 Slot for TCM if needed
6 November
Beginning 22:45 Instruments switched on to begin observations of the Earth-Moon system
12 November
10:30 – 17:30 Slot for TCM if needed
13 November
01:00 – 08:00 Slot for TCM if needed
08:45 Earth closest approach
09:04 - 10:55 Swing by confirmation via Maspalomas ground station, Canary Islands
11:00 – 21:00 Start science data download via NASA DSN Goldstone, California
16:41 Moon closest approach
21:13 - 5:04 (14 November) ESTRACK DSA New Norcia ground station pass, Australia
19 November
By 12:05 Instruments turned off

All times are subject to change.