Tre europeiske astronauter skal til Den internasjonale romstasjonen i 2003

ISS October 2002
9 desember 2002

ESA PR 75-2002. Neste år er det meningen at ytterligere tre europeiske astronauter skal opp til Den internasjonale romstasjonen. Siden stasjonen ble permanent bemannet i oktober 2000 har alt fem europeere vært på besøk som ledd i et samarbeid med amerikanske og russiske romorganisasjoner.

Den neste ferden med et mannskap som omfatter en ESA-astronaut kommer i april, da spanske Pedro Duque skal opp med en russisk Sojus. Varigheten vil være 10 dager. I juli skal den svenske astronauten Christer Fuglesang opp med romfergen på STS-116, og i oktober vil nederlenderen André Kuipers gjennomføre nok en 10 dagers Sojus-ferd.

De to europeiske astronautene som skal delta på Sojus-ferden kommer til å utføre en rekke eksperimenter levert av europeiske forskere. Hovedformålet med ferdene er å skifte Sojus-livbåter etter seks måneders tjeneste på stasjonen.

Fuglesang

Romfergeferd STS-116, der Fuglesang inngår i mannskapet, skal transportere opp og montere nye seksjoner til romstasjonens tverrgående rammeverk. Dessuten vil fergen ha med Ekspedisjon 8 mannskapet opp og Ekspedisjon 7 ned. Christer Fuglesang får tre arbeidsøkter utenfor for å feste og koble opp de nye seksjonene. Slike arbeidsøkter er vanligvis svært krevende.

De planlagte ferdene vil komme Europa til gode på to måter: Europeiske forskere får benyttet fasilitetene om bord i stasjonen, og europeiske astronauter skaffer seg erfaring for fremtidige oppdrag i ESA´s laboratorieseksjon Columbus når den kommer på plass i 2004.

Pedro Duque

”Disse ferdene vil utgjøre en vellykket videreføring av et nært samarbeid med våre russiske og amerikanske partnere”, sier ESA´s romfartsdirektør Jörg Feustel-Büechl. ”Og gir mulighet for en fortsatt utvikling av europeisk forskning om bord i stasjonen før ankomsten av vårt eget Columbus laboratorium i 2004”.

ESA planlegger også å bruke satellittvideo og 3-D teknologi for at vi her nede på Jorden, og spesielt unge mennesker, skal få et bedre inntrykk av hva romfart dreier seg om. Kommunikasjonseksperimenter i undervisningsøyemed vil bli utført.

André Kuipers

Christer Fuglesangs romferd vil bli fulgt med spesiell interesse i Norge, fordi vi regner ham som halvt norsk. Astronauten er født i Stockholm i 1957, og har en doktorgrad i partikkelfysikk. Etter utvelgelsen som astronaut i 1992 gjennomgikk han trening i ESA´s astronautkorps. I 1995 var han medlem av reservemannskapet for Euromir 95. Senere ble Fuglesang sendt av ESA til NASA´s Johnson Space Center som støtteastronaut for Ekspedisjon 2 mannskapet. STS-116 blir hans første romferd.