Członkowie załogi Ekspedycji 52 witają publiczność na stanowisku startowym

Astronauta ESA Paolo Nespoli rozpoczyna trzecią misję na stacji kosmicznej

29/07/2017 526 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Poland

Astronauci Paolo Nespoli (ESA), Randy Bresnik (NASA) oraz dowódca Sergiej Riazański (Roskosmos) wystartowali 28 lipca z Kosmodromu Bajkonur w Kazachstanie o godzinie 17:41 (CEST). Przewożący ich statek Sojuz MS-05 okrążył Ziemię czterokrotnie, zanim dogonił Międzynarodową Stację Kosmiczną sześć godzin później. Załoga już znajduje się na pokładzie nowego domu i miejsca pracy, w których pozostanie przez kolejne 5 miesięcy.

Misja Paolo Nespolego nosi nazwę Vita, co jest akronimem od Vitality, Innovation, Technology and Ability. Nazwa została wybrana przez włoską agencję kosmiczną ASI, która realizuje misję w ramach umowy barterowej z NASA.

To już trzeci lot kosmiczny dla Nespolego i jego trzecia wizyta na pokładzie Stacji Kosmicznej – podczas poprzednich misji Nespoli przebywał w przestrzeni kosmicznej 174 dni, biorąc udział w misji wahadłowca kosmicznego w 2007 roku, a następnie uczestnicząc w trwającej pięć miesięcy ekspedycji w 2011 roku.

Dla Sergieja Riazańskiego i Randy’ego Bresnika jest to drugi lot. Cała trójka dołączyła do astronautów NASA Peggy Whitson i Jacka Fischera oraz kosmonauty Fiodora Jurczychina, którzy przywitali ich na orbicie.

Start pojazdu Sojuz MS-05

Po zacumowaniu do modułu Rasswiet właz między statkiem Sojuz i Międzynarodową Stacją Kosmiczną został otwarty o godzinie 01:57 (CEST), rozpoczynając tym samym misję Vita.

Wkrótce po dotarciu na miejsce sześcioro astronautów aktualnie przebywających na pokładzie Stacji Kosmicznej zorganizowało krótką wideokonferencję i połączyło się z przyjaciółmi i rodziną.

Od ostatniej wizyty Nespolego na Stacji Kosmicznej minęło już sześć lat, podczas których kosmiczne  laboratorium uległo wielu zmianom. Niektóre moduły stacji zmieniły swoje położenie, a wiele systemów zostało zmodernizowanych. Nowe, komercyjne pojazdy kosmiczne dostarczają ładunki na Stację Kosmiczną, a Paolo Nespoli przy wykorzystaniu robotycznego ramienia Stacji będzie pomagał przy chwytaniu i cumowaniu pojazdów z regularnymi dostawami towarów.

Nauka przede wszystkim

Załoga Ekspedycji 52 na pokładzie ISS

Harmonogram pracy Paolo Nespolego wypełniony jest eksperymentami naukowymi, które będą wykonywane przez nadchodzące pięć miesięcy. Nespoli będzie kontynuował przeprowadzanie eksperymentów dla partnerów uczestniczących w projekcie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, zaś w niektórych eksperymentach sam zostanie obiektem badań.

Możliwość przeprowadzania eksperymentów przez dłuższy czas na pokładzie siedemnastoletniej Stacji Kosmicznej za pomocą najnowocześniejszej aparatury badawczej to właśnie to, co sprawia, że to laboratorium jest tak atrakcyjne dla naukowców na Ziemi – od badania metali, roślin i naszej planety po próby zrozumienia tajemnic Wszechświata.

Pierwsze dwa tygodnie Nespoli spędzi na przystosowywaniu się do życia i pracy w warunkach mikrograwitacji. Pracując w przestrzeni kosmicznej astronauta może oczekiwać wydłużenia kręgosłupa, przesunięcia płynów w organizmie w kierunku głowy i osłabienia kości.

Musimy dobrze zrozumieć te zmiany, aby możliwe było dalsze badanie Układu Słonecznego i wysyłanie ludzi dalej w przestrzeń kosmiczną. Zmiany medyczne są także interesujące dla badaczy analizujących powody podobnych chorób na Ziemi, takich jak np. osteoporoza. Astronauci w przestrzeni kosmicznej poddawani są swego rodzaju przyspieszonemu procesowi starzenia, który ulega odwróceniu po powrocie na Ziemię – co samo w sobie jest fascynujące dla badaczy.

Śledź misję oczami Paolo Nespolego w mediach społecznościowych na paolonespoli.esa.int