Obserwatorium Flyeye

ESA świętuje Dzień Planetoid #Asteroid Day

21/06/2017 494 views 1 likes
ESA / Space in Member States / Poland

Organizacja Narodów Zjednoczonych ogłosiła 30 czerwca Międzynarodowym Dniem Planetoid. Europejska Agencja Kosmiczna dołączy do innych agencji kosmicznych, astronautów, naukowców, a nawet gwiazd rocka, biorących udział w 24-godzinnym globalnym telethonie.

W celu uczczenia tegorocznego Dnia Planetoid Europejska Agencja Kosmiczna weźmie udział w unikalnym, 24-godzinnym telethonie, który będzie emitowany z Luksemburga (będzie go można również oglądać na żywo w Internecie) i skupi się na zagrożeniu ze strony planetoid i innych obiektów bliskich Ziemi, potencjalnie zagrażających naszej planecie.

Niebezpieczne kosmiczne skały

W grudniu 2016 roku Organizacja Narodów Zjednoczonych ustanowiła ostatni dzień czerwca Międzynarodowym Dniem Planetoid – ma on podnosić wśród opinii publicznej świadomość ryzyka związanego ze zderzeniem z planetoidami. Ten dzień – 30 czerwca – stanowi rocznicę największego we współczesnej historii wejścia w atmosferę ziemską meteoroidu (uważa się, że była to kometa lub niewielka planetoida), który eksplodował nad regionem rzeki Podkamienna Tunguzka na Syberii w 1908 roku. Przez rozmiary obiektu (rzędu 40 metrów) wtargnięcie w atmosferę spowodowało zniszczenia niezamieszkałych terenów na obszarze większym od przeciętnej metropolii.

Pozostałości z kształtowania się Układu Słonecznego takie jak planetoidy i inne obiekty bliskie Ziemi – czyli praktycznie wszystkie obiekty, których orbity zbliżają się do Ziemi – uderzają w naszą planetę każdego dnia. Większość z nich jest niewiele większa niż ziarna pyłu i ulega spaleniu w atmosferze (widzieliście kiedyś spadającą gwiazdę?).

Niemniej jednak większe obiekty, takie jak te z katastrofy tunguskiej lub obiekt o średnicy 20 metrów, który eksplodował wysoko nad Czelabińskiem w Rosji 15 lutego 2013 roku z mocą 20-30 razy większą od bomby z Hiroszimy, mogą stanowić zagrożenie dla ludzi i ich własności.

„Gdy 109 lat temu eksplodował obiekt nad Tunguzką, ludzkość nie była gotowa na przewidywanie takich zdarzeń,” mówi Rüdiger Jehn, kierownik działań NEO (ang. Near-Earth Objects – obiekty zbliżające się do Ziemi) w programie Space Situational Awareness (SSA) w ESA.

Odwiedziny u planetoid

Planetoida z Czelabińska przecinająca rosyjskie niebo

Choć poszukiwanie, określanie orbit, przewidywanie i potwierdzanie zagrażających nam obiektów NEO stanowi część programu SSA, ESA widzi w planetoidach także bogate źródło wiedzy: wszak są to pozostałości po początkach Układu Słonecznego.

Pierwszy zorganizowany przez Agencję przelot w pobliżu planetoidy miał miejsce 100 lat po wydarzeniach tunguskich. Zdążająca ku komecie sonda Rosetta w 2008 roku wykonała zdjęcia planetoidy Šteins, a dwa lata później przeleciała w pobliżu planetoidy Lutetia.

Agencja planuje także kolejne misje do planetoid – najbliższą będzie Asteroid Impact Mission, która została zredukowana do mniejszej misji i aktualnie znajduje się w fazie budowy.

Na żywo z Dnia Planetoid

Wizualizacja przedstawiająca planetoidę Itokawa

30 czerwca przedstawiciele ESA dołączą do astrofizyków, astronomów i ekspertów badających planetoidy, wśród których znajdzie się brytyjski fizyk prof. Brian Cox, francuski astronauta i były dyrektor Europejskiego Centrum Astronautyki Michel Tognini oraz specjaliści z kilku ośrodków badawczych, z NASA oraz JAXA. Wspólnie wezmą oni udział w 24-godzinnym telethonie z Luksemburga, który rozpocznie się o godzinie 03:00 CEST (pełna lista uczestników na stronie Dnia Planetoid).

W studiu w Luksemburgu Ian Carnelli, kierownik Programu Badań Podstawowych ESA badający różne propozycje misji badawczych do planetoid weźmie udział w panelu ekspertów, w trakcie całodziennego telethonu wyemitowany zostanie też 90-minutowy segment wyprodukowany przez centrum kontroli misji ESOC w Darmstadt w Niemczech.

Oglądaj online

Spojrzenie na Ziemię z planetoidy

W segmencie autorstwa ESOC, który zostanie nadany w godzinach 10:30-12:00, eksperci od obiektów NEO przedstawią serię prezentacji, wśród których znajdą się m.in. prezentacja pt. „Film Armageddon: oddzielenie faktów od fikcji” oraz dyskusja o potrzebie szybkiego i dokładnego dostarczania informacji o obiektach NEO.

24-godzinny webcast z Dnia Planetoid można będzie oglądać 30 czerwca na stronie https://asteroidday.org/live – początek transmisji zaplanowano na 03:00 CEST.

Śledź hashtag #AsteroidDay na Twitterze oraz odwiedź naszą stronę Dnia Planetoid na Facebooku.