BepiColombo zbliża się do Merkurego

Kolejne zielone światło dla BepiColombo

13/03/2018 410 views 1 likes
ESA / Space in Member States / Poland

Pierwsza europejska misja do Merkurego wkrótce będzie gotowa do transportu na kosmodrom, gdzie odbędą się ostatnie przygotowania przed startem.

W czwartek 8 marca zakończony został kolejny ważny przegląd dla misji. Oznacza to, że trzy sondy kosmiczne wchodzące w skład misji BepiColombo, wraz ze sprzętem naziemnym, są gotowe do transportu z centrum technologicznego ESA w Holandii do kosmodromu w Gujanie Francuskiej pod koniec miesiąca. Okno startowe będzie otwarte od 5 października do 29 listopada.

„To była długa i momentami trudna droga. Wciąż mamy jeszcze dużo do zrobienia, zanim będziemy gotowi do lotu”, mówi Ulrich Reininghaus, projekt manager BepiColombo z ESA. „Jesteśmy jednak bardzo zadowoleni, że w końcu możemy przenieść etap przygotowań na kosmodrom, a także wdzięczni wszystkim, którzy to umożliwili”.

„Jednocześnie w warunkach podobnych do kosmicznych pracujemy przy testach długich odpaleń silników umieszczonych na replice modułu transferowego. Będziemy dzięki temu lepiej przygotowani do naszego lotu do Merkurego”.

Kiedy wszystko trafi do Kourou, rozpocznie się intensywna sześciomiesięczna kampania przygotowań, w której akceptację będą musiały przejść kolejne etapy.

W ramach prac sonda zostanie osłonięta izolacją, która pozwoli chronić ją zarówno przed ciężkimi warunkami panującymi w kosmosie, jak i ekstremalnymi temperaturami, gdy sonda będzie pracować znacznie bliżej Słońca. Dołączone i przetestowane zostaną też panele słoneczne oraz mechanizmy ich rozkładania. Zainstalowana zostanie również osłona słoneczna, a trzy sondy zostaną zatankowane i wzajemnie połączone.

Ostatnie tygodnie sondy spędzą wewnątrz osłony aerodynamicznej rakiety Ariane 5. W tym czasie będą już trwały ostatnie przygotowania samej rakiety, która ma wynieść sondy w siedmioletnią podróż wokół Układu Słonecznego, na której końcu zbadają tajemnice Merkurego.

Przebieg lotu do Merkurego

Moduł transferowy, wykorzystujący zasilanie słoneczne, silnik elektryczny oraz dziewięć asyst grawitacyjnych koło Ziemi, Wenus oraz Merkurego, będzie przewoził dwa orbitery naukowe.

Orbitery z różnych orbit będą wykonywały uzupełniające się pomiary najbliższej Słońcu planety i jej otoczenia. Badania będą dotyczyć zarówno głębokiego wnętrza planety, jak i jej interakcji z wiatrem słonecznym. Pozwoli to na najlepsze dotąd zrozumienie zjawisk zachodzących na Merkurym, jak również tego, jak tak blisko Słońca zachodzą procesy formowania się i ewolucji planety.

Misja BepiColombo to wspólne przedsięwzięcie ESA oraz japońskiej agencji kosmicznej JAXA. W jej ramach ESA dostarczyła sondy Mercury Transfer Module, Mercury Planetary Orbiter oraz osłonę słoneczną wraz z interfejsem, zaś JAXA dostarczyła sondę Mercury Magnetospheric Orbiter.