Kometa P/2014 C1 TOTAS

Nowa kometa odkryta z polskim udziałem

24/02/2014 898 views 1 likes
ESA / Space in Member States / Poland

Grupa europejskich astronomów – pasjonatów z obserwatorium Teide Teneryfa Asteroid Survey (TOTAS) odkryła nieznaną wcześniej kometę, orbitującą nasze Słońce głęboko w Układzie Słonecznym. Znalezisko zostało potwierdzone przez Rafała Reszelewskiego z Polski, który należy do Zespołu.

Kometa P/2014 C1, o nazwie "TOTAS", została odkryta 1 lutego 2014 r. podczas rutynowych obserwacji za pomocą teleskopu o średnicy 1 m w naziemnej stacji optycznej ESA na Teneryfie w Hiszpanii. W odkryciu komety pomogło oprogramowanie, za pomocą którego porównuje się kolejne obrazy, aby znaleźć tzw. trakcyjne przedmioty, które poruszają się na tle pola gwiazdy.

Orbita komety P/2014 C1 TOTAS

Odkrycie oficjalnie potwierdzili specjaliści z międzynarodowego centrum astronomicznego (International Astronomical Union’s Minor Planet Center) 4 lutego 2014 r., po potwierdzeniach otrzymanym także z ośmiu innych obserwatoriów.

Obiekt jest bardzo mały, a jego orbita znajduje się między Jowiszem a Marsem. Oznacza to, ze kometa P/2014 C1 TOTAS nie będzie się zbliżać do Ziemi.

Od 2010 r. zespół TOTAS pracuje we współpracy z biurem SSA ESA i prowadzi okresowe badania nieba, aby znaleźć i potwierdzić asteroidy oraz inne obiekty orbitujące blisko Ziemi. W 2011 r. grupa zaobserwowała asteroidę 2011 SF108, która znajdowała się o wiele bliżej Ziemi.