Poczuć Księżyc i Marsa w samolocie

28/09/2016 902 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Poland

Któż by nie chciał przeprowadzić eksperymentu w warunkach księżycowego lub marsjańskiego ciążenia? ESA oferuje europejskim badaczom szansę wykonania badań na pokładzie samolotu, w którym można przeprowadzić 20-sekundowe loty ze zmniejszonym ciążeniem.

„Loty paraboliczne ze zmniejszonym ciążeniem nie odbywają się często. Oferują wyjątkową możliwość przeprowadzenia badań w warunkach, które były symulowane dotychczas jedynie kilka razy”, mówi dyrektor działu badań nad człowiekiem w ESA, Jennifer Ngo-Anh.

ESA przeprowadza loty paraboliczne wykorzystując zmodyfikowanego Airbusa A310, który wznosi się i opada niczym kolejka górska. U szczytu krzywej toru lotu pasażerowie i eksperymenty odczuwają zmniejszone ciążenie.

Manewr paraboliczny

Zazwyczaj piloci podnoszą tor lotu samolotu o 45 stopni w górę, aby stworzyć warunki braku ciążenia trwające 20 sekund. Przy zmianie kąta wznoszenia piloci mogą symulować inne poziomy ciążenia – księżycowy, wynoszący jedną szóstą ziemskiego, lub też marsjański, odpowiadający jednej trzeciej ciążenia odczuwalnego na Ziemi.

Loty paraboliczne są przydatne dla naukowców oraz inżynierów, oferują niepowtarzalną szansę nadzorowania eksperymentów przeprowadzanych w warunkach zmniejszonego ciążenia, również z ludźmi jako obiektami badań.

„Loty paraboliczne to nie tylko jedyny sposób na przeprowadzenie testu w warunkach występujących na Księżycu i Marsie. To także emocjonujące przeżycie dla każdej z zaangażowanych osób. Loty oferują również więcej czasu na przeprowadzenie eksperymentu niż w przypadku typowych eksperymentów w mikrograwitacji”, mówi Ngo-Anh. „Oczekujemy kolejnego różnorodnego zestawu eksperymentów z całego świata”.

Jak można chodzić po Marsie?

Chodząc po Marsie

Naukowcy, których eksperymenty zostały przeprowadzone we wcześniejszych lotach parabolicznych ze zmniejszonym ciążeniem, opublikowali wyniki badań w prestiżowym czasopiśmie Nature. Nowatorski eksperyment sprawdzał, jak astronauci chodziliby na powierzchni Marsa. Okazuje się, że idealna prędkość marszu jest około dwa razy mniejsza niż na Ziemi – to informacja istotna dla planowania przyszłych misji do Czerwonej Planety.

Co Ty chciałbyś wiedzieć o tym, jak ludzie dostosowują się do życia w warunkach zmniejszonego ciążenia?

Termin składania wniosków mija 2 grudnia. Loty będą przeprowadzone w 2018 roku.