Góry Thaumasia

Śladami sił wynoszących wulkany na Marsie

10/08/2017 830 views 2 likes
ESA / Space in Member States / Poland

W bardzo starym paśmie górskim na Marsie – obok pozostałości skomplikowanych interakcji wulkanicznych i tektonicznych – można znaleźć ślady działania wody i lodu.

Okolice gór Thaumasia

Zdjęcia zrobione 9 kwietnia przez kamerę wysokiej rozdzielczości sondy Mars Express ukazują góry Thaumasia oraz Coracis Fossae, które od południa graniczą z ogromnym wulkanicznym płaskowyżem Solis Planum.

Region leżący na południe od rozległego kanionu Valles Marineris oraz wyniosłych wulkanów Tharsis jest mocno związany z tektonicznymi naciskami, które powstawały podczas ich formowania się 3,5 miliarda lat temu.

Gdy wybrzuszenie Tharsis rosło wraz z ilością magmy podczas pierwszego miliarda lat istnienia planety, okoliczna skorupa została rozciągała się, pękała i w końcu zapadała się w żłoby. O ile Valles Marineris jest tego najbardziej ekstremalnym przykładem, to efekty tych procesów nadal widać tysiące kilometrów dalej, przykładowo w Coracis Fossae widzianym na lewej stronie zdjęcia, gdzie zauważyć można niemal równoległe do siebie wgłębienia na linii północ-południe.

Topografia gór Thaumasia

Takie struktury tektoniczne mogą kontrolować przepływ magmy, ciepła oraz wody pod powierzchnią, co prowadzi do aktywności hydrotermicznej oraz tworzenia minerałów.

Widok na krater leżący w górach Thaumasia

Jaśniejsze osady, które mogą być minerałami gliniastymi uformowanymi przy obecności wody, wyróżniają się po prawej stronie kolorowego zdjęcia na granicy wielkiego krateru. Podobne osady zostały zaobserwowane w pobliskim kraterze Lampland.

Istnieją również dowody na to, że w tym samym czasie, gdy aktywne procesy tektoniczne kształtowały obraz terenu, doliny formowały się przez jednoczesną erozję wód gruntowych oraz spływ powierzchniowy. Erozja wodna oznacza, że żłoby zostały częściowo zasypane i mocno przekształcone.

Góry Thaumasia w 3D

Następnie region przekształcały procesy lodowcowe, co jest widoczne w smugowych wzorcach na płaskich powierzchniach wielkich kraterów.

Jako przykład dawnych górzystych terenów Marsa ten region niesie wiele informacji o historii geologicznej Czerwonej Planety.