Model satelity BRITE-PL "Heweliusz"

Start Heweliusza, polskiego satelity naukowego, w lipcu 2014

20/02/2014 393 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Poland

Heweliusz, gdy znajdzie się w przestrzeni kosmicznej, dołączy do Lema - pierwszego polskiego satelity, który wystartował w listopadzie 2013 roku. Do połowy stycznia 2014 r. okrążył Ziemię już ponad 700 razy, wykonał trzy testowe zdjęcia oraz ustabilizował swój ruch po orbicie - czyli przestał koziołkować.

Polskie satelity, wspólnie z dwoma austriackimi i dwoma kanadyjskimi, uczestniczą w międzynarodowym programie Bright Target Explorer Constellation - BRITE. Jest to grupa sześciu nanosatelitów, czyli obiektów o bardzo małych rozmiarach.

Lem i Heweliusz (satelity, które ważą niecałe 7 kg i mają kształt kostki o boku ok. 20 cm.), umieszczone na wysokości 800 km, przez kilka lat będą prowadziły precyzyjne pomiary 286 najjaśniejszych gwiazd na niebie.

Dzięki ich pracy naukowcy otrzymają informacje o wewnętrznej budowie gwiazd. Będą mogli także poznać szczegóły dotyczące procesów fizycznych zachodzących w ich wnętrzu, np. reakcji termojądrowych, mieszaniu materii czy transporcie energii z centrum ku powierzchni przez konwekcję i promieniowanie.

Urządzenia zbudowali specjaliści z Centrum Badań Kosmicznych PAN oraz Centrum Astronomicznego im. Mikołaja Kopernika PAN w Warszawie. Satelity te powstały także dzięki współpracy z Uniwersytetem w Wiedniu, Politechniką w Grazu, Uniwersytetem w Toronto i Montrealu.