Cell experiment in portable glovebox

În căutarea cheii sistemului imunitar

04/02/2013 2354 views 2 likes
ESA / Space in Member States / Romania

Viaţa în spaţiu slăbeşte sistemul imunitar al astronauţilor, spun cercetătorii. Aceste descoperiri oferă indicii cu privire la abordarea bolilor pe Pământ înainte de apariţia simptomelor.

Încă de la primele zboruri spaţiale cu echipaj uman am observat că astronauţii pot suferi de infecţii comune, care nu ar fi afectat persoane sanatoase de pe Pământ. Până in prezent, nu a fost clar ce anume bloca sistemul imunitar al astronauţilor şi îl împiedica să funcţioneze normal.

În 2006, astronautul ESA Thomas Reiter a efectuat un experiment pe Staţia Spaţială Internaţională folosind incubatorul spaţial Kubik. O mostră de celule imunitare umane a fost lăsat să plutească în microgravitaţie în timp ce altă mostră a fost pusă într-o centrifugă pentru a simula gravitaţia. Celulele au fost pastrate pentru a fi analizate pe Pământ.

Celulele expuse la graviţatie simulată, exact ca pe Pământ, s-au dovedit a fi perfect sănătoase în comparaţie cu echivalentele lor din imponderabilitate.

Thomas Reiter efectuând experimentul

Pe drumul ce bun

Incubatorul Kubik

Prin compararea probelor, cercetătorii au descoperit ce împiedica celulele imunitare să funcţioneze corect. Un transmiţător specific în celulele sistemului imunitar, numit Rel/NF-κB, nu mai funcţionează în imponderabilitate.

“În mod normal, când organismul nostru simte o invazie, are loc o cascadă de reacţii cotrolată de informaţii aflate în materialul nostru genetic, ca într-un manual de instrucţiuni,” explică Isabelle Walther, un cercetător din Zurich, Elveţia.

“Descoperirea rolului fiecărei gene în parte este similar căutării cheii potrivite pentru o încuietoare, fără a avea încuietoarea.”

Studierea celulelor ce au zburat pe Staţia Spaţială Internaţională pune cercetătorii pe drumul cel bun către descoperirea modului în care funcţionează sistemul nostru imunitar. Compararea probelor le arată unde să caute pentru a descoperi ce gene activează sistemul nostru imunitar şi cum.

Controlul bolilor de la sursă

“Noi căutam un control mai precis al bolilor,” a declarat Millie Hughes-Fulford, astronaut NASA şi cercetător în cadrul acestui experiment.

Acest studiu ar putea contribui la combaterea a două tipuri de boli. Oprirea genelor care activează sistemul nostru imunitar ar ajuta la ameliorarea bolilor autoimune, cum ar fi artrita. Industria farmaceutică ar putea găsi gene care trebuie să fie active pentru a lupta cu boli specifice şi ar putea pune pe piaţă anticorpi personalizaţi.

Thomas Reiter

“Dacă vă imaginaţi răspunsul sistemului imunitar ca fiind o cascadă,” explică Millie, “până acum am luptat împotriva bolilor la baza cascadei.”

“În viitor, am putea ţinti picăturile de ploaie înainte de a deveni o cascadă. Trăim în vremuri interesante.”

Thomas Reiter, care este acum director al ESA Human Spaceflight and Operations, a declarat: “Astronauţii fac tot posibilul pentru a efectua experimente pentru cercetătorii de pe Pământ. Sunt foarte mulţumit de faptul că experimentul efectuat de mine acum mai bine de cinci ani are rezultate atât de interesante.”