Jupiter Icy Moons Explorer (JUICE)

Misiunea JUICE va călători în spațiu cu o rachetă Ariane

28/06/2019 784 views 5 likes
ESA / Space in Member States / Romania

Misiunea Jupiter Icy Moons Explorer (JUICE) va fi lansată în spațiu cu un vehicul Ariane, au anunțat Arianespace și Agenția Spațială Europeană (ESA) la Salonul Internațional de Aeronautică de la Paris. JUICE este prima misiune de clasă mare a programului ESA Cosmic Vision 2015 – 2025. Misiunea are rolul de a efectua un tur unic al sistemului planetei Jupiter.

JUICE va petrece cel puțin trei ani efectuând observații detaliate ale planete gazoase Jupiter și studii aprofundate asupra celor mai mari trei sateliți naturali ai acesteia, sateliți pe care s-ar putea găsi oceane, respectiv Ganymede, Europa și Callisto.

Perioada de lansare pentru JUICE va începe la jumătatea anului 2022, la bordul unui vehicul Ariane 5 sau Ariane 64, în funcție de intervalul final de lansare de la Portul Spațial European din Guyana Franceză, America de Sud.

Satelitul va avea la lansare o masă de aproximativ șase tone și va fi plasat în jurul Pământului pe o orbită de scăpare cu direcția Jupiter, pentru a începe o călătorie de 600 de milioane de kilometri. După o călătorie de 7,5 ani, în care nava spațială se va folosi de treceri pe lângă Pământ, Venus și Marte, aceasta va intra pe orbita planetei gigant în octombrie 2029.

Turul lui Jupiter va include mai multe survoluri ale fiecărui satelit de mărime asemănătoare unei planete și se va încheia cu intrarea pe orbita lui Ganymede, cea mai mare lună din Sistemul Solar.

JUICE va avea la bord cele mai complexe echipamente științifice care au călătorit vreodată în Sistemul Solar. Acestea constau în 10 instrumente de ultimă generație plus un experiment științific care folosește sistemul de telecomunicații al navei cu ajutorul radiotelescoapelor terestre.

Instrumentele JUICE vor permite cercetătorilor să compare acești sateliți înghețați și să investigheze posibilitatea ca astfel de corpuri cerești să aibă medii ce ar putea găzdui viață, cum ar fi oceane aflate sub suprafața planetei. Totodată, instrumentele vor realiza observații asupra planetei Jupiter, atmosferei și magnetosferei, altor sateliți și inele.

Nava JUICE este dezvoltată și construită de Airbus Defence and Space. În calitate de contractor principal pentru proiectare, dezvoltare, producție și testare a satelitului, Airbus va conduce un consorțiu format din peste 80 de companii, care va acoperi peste 110 contracte.

Rezistența la radiația extrem de puternică la care va fi supusă navă pe durata misiunii sale reprezintă unul dintre criteriile pe care misiunea JUICE le are de îndeplinit în perioada de pregătire. Componentele și materialele trebuie să fie atent testate și selectate, iar scuturi anti-radiație trebuie dezvoltate. Unele componente ale misiunii JUICE vor fi testate în România contra radiațiilor din spațiu.

Echipa Centrului de Competență LEOPARD (Laser-Plasma Acceleration of Particles for Radiation Hardness Testing) — finanțat prin Programul de Cercetare, Dezvoltare şi Inovare STAR – Tehnologie Spațială și Cercetare Avansată — lucrează la dezvoltarea metodelor de testare contra radiațiilor pentru componentele hardware și software ale misiunilor spațiale. În special cu privire la misiunea JUICE, Centrul dezvoltă o infrastructură de testare a echipamentului electronic.