Play
$video.data_map.short_description.content

Swarm monitorizează evazivul magnetism al oceanelor

11/05/2018 327 views 2 likes
ESA / Space in Member States / Romania

Câmpul magnetic este probabil una dintre cele mai misterioase caracteristici ale planetei noastre. Misiunea ESA Swarm aduce constant mai multe informații despre cum este generat acest scut protector, cum se manifestă și cum se modifică. Swarm și-a extins aria de acțiune și urmărește acum, mai detaliat ca niciodată, modificările care au loc în câmpul magnetic produs în oceane.

Noile rezultate provenite de la cei trei sateliți Swarm au impresionat participanții la întâlnirea organizației „European Geosciences Union (EGU)” din acest an, care a avut loc la Viena, în Austria. Aceste eveniment, care se desfășoară timp de o săptămână, atrage oameni de știință din întreaga lume pentru a împărtăși descoperirile legate de planeta noastră.

În prezent, atenția este îndreptată în primul rând către Swarm, în special asupra modului în care misiunea urmărește una dintre cele mai evazive surse de magnetism ale Pământului.

Deși câmpul magnetic este creat în mare parte de un ocean de fier în stare lichidă, supraîncălzit, care se rotește în stratul nucleului extern al planetei, alți factori, cum ar fi rocile magnetizate din scoarță și mișcarea oceanului influențează la rândul lor câmpul magnetic.

În mod normal nu ne-am gândi că apa mărilor ar putea fi o sursă de magnetism, dar aceasta are o contribuție mică.

Când apa sărată a oceanului curge prin câmpul magnetic al Pământului, este generat un curent electric care induce un semnal magnetic.

Cu toate acestea, câmpul generat de maree este slab și extrem de dificil de măsurat – dar Swarm a reușit acest lucru într-un mod remarcabil de detaliat.

Animația de mai sus arată cum variază semnalul magnetic al mareelor pe parcursul a 24 de ore.

Nils Olsen, de la Universitatea Tehnică din Danemarca, a declarat: “Am folosit Swarm pentru a măsura semnalele magnetice ale mareelor de la suprafața apei și până la fundul mării, ceea ce ne oferă o imagine de ansamblu a modului în care oceanele se deplasează la toate adâncimile, ceea ce este o noutate.

Deoarece oceanele absorb căldura din aer, urmărirea distribuției și stocării acestei călduri, în special la adâncime, este importantă pentru înțelegerea schimbărilor climatice.

În plus, deoarece acest semnal magnetic al mareelor induce și o reacție magnetică slabă la adâncime mare sub fundul oceanului, aceste rezultate vor fi utilizate pentru a afla mai multe despre proprietățile electrice ale litosferei Pământului și ale mantalei superioare”.

Pe lângă aceste informații noi despre fluxurile magnetice, Swarm a produs o nouă hartă a câmpului  magnetic generat de scoarța Pământului.

Informații suplimentare pot fi obținute accesând acest link.