DELTA-missionen på väg mot ISS med holländsk ESA-astronaut

19/04/2004 410 views 1 likes
ESA / Space in Member States / Sweden

ESA PR 21-2004. DELTA-missionen, med ESA-astronauten André Kuipers och besättningen på ISS Expedition 9, lyfte idag med rymdfarkosten TMA-4 på flight 8S till den internationella rymdstationen (ISS). Uppskjutningen skedde från Baikonur-kosmodromen i Kazakstan kl. 09.19 lokal tid (05.19 centraleuropeisk tid).

Nio minuter efter uppskjutningen gick TMA-4 in i sin omloppsbana och det kommer nu ta ungefär två dagar för Kuipers och de två andra besättningsmännen ombord, den ryska kosmonauten Gennady Padalka och NASA-astronauten Edward Fincke, att nå rymdstationen. Dockning beräknas ske kl. 07:00 centraleuropeisk tid den 21 april, med lucköppning kl. 08:25.

Kuipers är flygingenjör på Soyuz TMA-4, och intar, vid sidan av Padalka, en aktiv roll som kommendör i styrningen och dockningen av farkosten. Det här är den fjärde flygningen med Soyuz TMA. Den första ägde rum i oktober 2002, då ESA-astronauten Frank De Winne från Belgien fanns ombord. Soyuz TMA-4 kommer att ersätta Soyuz TMA-3, som tog ESA-astronauten Pedro Duque till den internationella rymdstationen för Cervantes-missionen i oktober 2003. Soyuz TMA-4 kommer att vara dockad vid rymdstationen i ungefär sex månader och fungerar då som en livbåt vid nödsituationer.

André Kuipers är den sjunde europeiske astronauten som besöker den internationella rymdstationen och den första från Holland. Han är också den andre holländaren i rymden. Den förste var före detta ESA-astronauten Wubbo Ockels 1985. Kuipers ska spendera totalt 11 dagar i rymden, nio av dem på rymdstationen, där han ska utföra ett omfattande experimentprogram inom områden som mänsklig fysiologi, biologi, mikrobiologi, fysik och teknologi, samt jordobservation.

DELTA-missionen sponsras av den holländska regeringen, och många av experimenten har utvecklats av holländska forskare i samarbete med holländska industri- och forskningsinstitutioner.

Dessa experiment kommer att täcka breda områden, bland annat forskning om instabiliteter hos urladdningslampor med hög intensitet, det vill säga lampor som ofta används på sportarenor och längs motorvägar. Det experimentet kommer att utföras med hjälp av Microgravity Science Glovebox, ett forskningsredskap som utvecklats i Europa. Ett frögroningsexperiment har främst ett utbildningssyfte och kommer att genomföras av barn på jorden samtidigt som André Kuipers utför det i rymden. Ett av biologiexperimenten som ingår i det vetenskapliga programmet Kappa, involverar en studie av NF- KB proteinet, som är en av de största utmaningarna i modern biomedicinsk forskning. Det proteinet spelar en viktig roll i många av vår tids största hälsoproblem, som cancer, multipel skleros och ledgångsreumatism.

“ Efter att man följt allt det hårda arbete som lagts ner i förberedelserna ä det alltid tillfredställande att se att ett uppdrag har sänts upp,”, säger Jörg Feustel-Büechl, ESA:s Director of Human Spaceflight “DELTA-missionen är ett program med stor mångfald, som är relevant för alla människor, både gamla och unga. Det är väldigt positivt att se den entusiasm som holländska forsknings- och utbildningsinstitutioner och industrier visar för uppdraget. Jag är också väldigt nöjd med att det vetenskapliga programmet gör det möjligt för barn att spela en aktiv roll i uppdraget”.

DELTA-missionen pågår i 11 dagar och avslutas med att landningsfarkosten från Soyuz TMA-3 återvänder till jorden tidigt på morgonen den 30 april 2004, då holländarna har helgdag för att fira drottningens födelsedag. På hemfärden får André Kuipers sällskap av besättningen för ISS Expedition 8, Alexander Kaleri och Michael Foale, som anlände till rymdstationen den 20 October i Soyuz TMA-3. De ersätts nu av Padalka och Fincke.

För mer information, kontakta: