Rosetta sveper över sin landare.

Dags att jaga kometer

19/12/2002 452 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Sweden

Om mindre än en månad är det dags för ESA:s kometjagare att bege sig ut på sitt uppdrag. Rosetta skjuts upp 13 januari 2003 från Kourou i franska Guyana. Drygt nio år senare, 2012, ska Rosetta sätta ner sin landare på kometen Wirtanen.

Uppdraget har fått namnet efter den kända Rosettestenen som hittades 1799 i Egypten. Stenen har daterats till 196 f.kr. På stenen fanns samma text i tre olika versioner. Den ena versionen var skriven på grekiska. De två andra var skrivna på egyptiska – med både hieroglyfer och demotisk skrift.

Rosettestenen var en viktig del i arbetet med att få veta mer om antika kulturer. Rosetta vill lösa mysteriet med vårt solsystems äldsta byggstenar – kometerna. Genom Rosetta kommer forskarna att kunna ta en titt på hur det såg ut för 4,6 miljarder år sedan. En tid då inga planeter ännu existerade och det som rörde sig runt solen endast var en svärm av asteroider och kometer.

Expeditionen kommer att pågå i tre år och den tar sin början i januari 2003. Då är det uppskjutning med en Ariane-5 raket i franska Guyana. Under de följande åtta åren, under sin resa mot kometen Wirtanen, kommer Rosetta att studsa runt i solsystemet. 2012 är det dags för landningsmodulen att parkera på kometen. Med landaren på plats ska Rosetta förfölja Wirtanen i dess färd mot solen.

Rosetta är historisk på många sätt – inte bara som den första någonsin att sätta ner en landningsmodul på en komet. Den blir det första rymdskeppet att flyga bredvid en komet. Den blir också först att kunna undersöka hur den frusna kometen påverkas av solens värme.

Rosetta kommer även att ta en titt på asteroidbältena Siwa och Otawara samt bli historisk genom att med solceller som främsta energikälla på nära avstånd flyga förbi Jupiters omloppsbana.

Läs mer om Rosetta.