ESA-astronaut Christer Fuglesang

Fuglesang flyger mot rymden igen – presskonferens

17/07/2008 432 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Sweden

Nu är det dags igen. Ännu än gång får den svenske ESA-astronauten Christer Fuglesang förtroendet att flyga till den internationella rymdstationen. Christer Fuglesang berättar själv mer om det kommande uppdraget på en presskonferens fredagen den 18 juli 2008, kl. 11.00 i Rymdstyrelsens lokaler.

ESA och Rymdstyrelsen hälsar medier välkomna till presskonferens om Christer Fuglesangs kommande uppdrag till rymdstationen. Christer Fuglesang kommer själv att presentera det kommande uppdraget, förberedelserna och träningen.

Plats: Rymdstyrelsen, Solna strandväg 86, Solna, tunnelbanans blå linje mot Hjulsta, hållplats Vreten
Tid: Fredagen den 18 juli, kl. 11.00

För knappt två år sedan genomförde Christer Fuglesang en nästan två veckor lång rymdresa tur och retur till den internationella rymdstationen, ISS. Han utförde då bland annat tre rymdpromenader. Två av rymdpromenader gjordes för att fästa nya sektioner på ISS fackverk och för att konfigurera om stationens elektriska system. Han valdes också ut för att göra en extra, oplanerad rymdpromenad som genomfördes för att hjälpa till att vika ihop en av solpanelerna som hade fastnat. Han tillbringade sammanlagt 18 timmar och 14 minuter utanför rymdstationen under uppdraget.

Nu har NASA än en gång valt ut den 51-årige svenske partikelfysikern för ett uppdrag till rymdstationen. I januari 2007 kommenterade Christer Fuglesang det förra uppdraget så här:

– Det var en underbar flygning, enormt spännande. Jag hade inte kunnat hoppas på något bättre. (Jag) hoppas att jag får ytterligare ett uppdrag med rymdfärjan.

Hans önskan om att få göra ett rymduppdrag till är på väg att uppfyllas.

Mer information:

Rosita Suenson