Sveriges ESA-astronaut Christer Fuglesang har nu fått veta att han får sin efterlängtade

ISS nästa för Christer Fuglesang – igen!

21/07/2008 1528 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Sweden

Fredagen den 18 juli var Christer Fuglesang tillbaka i Sverige, hos Rymdstyrelsen i Solna. Där berättade han för svenska media om det nya uppdraget ESA och NASA valt ut honom till. Denna resa blir liksom Fuglesangs förra ett tvåveckors uppdrag till den internationella rymdstationen ISS. Denna gång med rymdfärjan Atlantis.

Den 30 juli nästa år lyfter vår svenske ESA-astronaut igen, för ett nytt uppdrag till den internationella rymdstationen.

Det berättade han själv vid en presskonferens på Rymdstyrelsen strax före lunch idag den 18 juli.

Christer Fuglesang själv hade inte känt till utnämningen mer än en dryg vecka när han berättade nyheten för de församlade svenska medierna.

Han berättade att han och hans kollegor skulle gratulera ESA:s nytillträdde chef för det bemannade programmet när han mest av en slump kollade sin röstbrevlåda.

– Där var ett meddelande från Steven Lindsey, chefen för NASA:s astronautkontor, som löd "titta in till mig eller slå mig en signal". Det verkade lovande!

När han ringde upp fick han höra "Christer, du blir utnämnd att flyga på STS-128".

Nästa dag när han var tillbaka på Johnston Space Center var ett stormöte utlyst.

– Det brukar vara en täckmantel för utlysning av besättningar. För en gångs skull visste jag i förväg vad som skulle komma.

Byta experimentmodul på Columbus

Mycket är sig likt på ISS redan Christer Fuglesang var där förra gången

Christer Fuglesang berättade att han själv inte vet särskilt mycket om uppdraget än. Inte ens startdatumet är mycket mer än en målsättning så här långt i förväg. Men han kunde berätta att de skulle ta med sig en så kallad MPLM – Multi-Purpose Logistics Module.

– Det är i princip ett lastutrymme fullt med mat, kläder, reservdelar och nya experiment, berättade Christer Fuglesang. Förmodligen kommer vi att lämna vår MPLM på rymdstationen, så får en senare färja ta med den hem.

Han berättade att de under en av rymdpromenaderna kommer att byta ut ett av de modulära experimenten som sitter på den europeiska laboratoriemodulen Columbus. Modulen heter EUTEF – European Technology Exposure Facility, väger runt 300 kilo och innehåller nio olika experiment, inom bland annat materialfysik, biologi och rymdfysik.

– Många experiment sitter som löstagbara moduler på stationens utsida. Det gör att det är enkelt att byta ut dem.

De ska också byta ut några ammoniaktankar som sitter på stationens utsida. Ammoniaken används av stationens klimatsystem.

Eget experiment

Christers och hans KTH-kollegors partikelexperiment är redan på plats i ISS

Uppdraget kommer i stora drag att påminna en hel del om Fuglesangs förra.

– Men det finns många nya grejer på ISS, bland annat de europeiska och japanska laboratoriemodulerna Columbus och Kibo. Man har också flyttat den solpanel som vi hade en del besvär med när jag var upp förra gången, och en del andra grejer.

Christer Fuglesang berättade att det han mest ser fram emot är rymdpromenaderna. Och att få en chans att faktiskt göra det partikelexperiment han redan förra gången hoppades på att kunna göra.

Det är en partikelmätare, "fluxen", som Christer konstruerat tillsammans med sina kollegor på KTH. Den gången hann inte instrumentet godkännas av NASA innan Christer startade.

– Men nu är fluxen uppe. Så jag ser inga skäl till varför jag inte ska kunna göra mina experiment den här gången, säger han och ler brett.