Rekordstor NASA-ballong uppsänd från Esrange

BLAST börjar sin flygning mot Kanada och Alaska
13 juni 2005

Den 12 juni, 03.10 svensk tid, steg en gigantisk ballong upp från Rymdbolagets ballongplan på Esrange. Med sig hade den det stora submillimeterteleskopet BLAST (Balloon-borne Large Aperture Sub-millimeter Telescope).

Teleskopet ska observera stjärnors livscykel. Aldrig förr har en så stor ballong skickats upp från Europa med en så tung last. Flygbanan är planerad att gå mot väster över Atlanten och landa i gränsområdet mellan Kanada och Alaska.

I flera års tid har ett stort antal forskare från USA, Kanada, England och Mexico förberett sig för att flyga detta tunga submillimeterteleskop. Uppdraget är beställt av amerikanska forskare genom NASA, men det är Rymdbolagets ballongteam på Esrange som utför flygningen i samarbete med NASA:s eget ballongteam NSBF (The National Scientific Balloon Facility).

Svarar på frågor och testar teknik

”I Blastkampanjen studerar vi några av de viktigaste frågorna om kosmos beträffande utvecklingen av stjärnor, galaxer och galaxhopar. Med hjälp av kameror där detektorerna består av ett stort antal bolometrar kan man få mycket känsliga bilder i tre olika våglängdsband i submillimeterområdet. Samtidigt testas teknik som kommer att användas när ESA:s rymdteleskop Herschel skjuts upp år 2007”, säger professor Mark Devlin, ansvarig forskare från universitetet i Pennsylvania.

Uppsändningen innebär också en fjäder i hatten för Esrange och Rymdbolaget.

”Uppsändningen av en så här stor ballong är mycket komplicerad”, säger Olle Norberg, platschef på Esrange. ”Vi har arbetat hårt och lagt ned mycket tid och stora investeringar för att stå där vi står idag. Vi är också djupt imponerade av våra amerikanska kollegor från NASA och tror mycket på ett fortsatt samarbete”, avslutar Norberg.

“Vi är mycket tacksamma för de fantastiska faciliteter som finns på Esrange och för allt det hårda arbete som våra svenska kollegor har lagt ned under det här projektet”, säger Danny RJ Ball, chef för NSBF:s uppsändningsbas. Ball säger att NASA har planer på att återvända till Esrange nästa år för att sända upp två eller tre nya experiment som de håller på att utveckla just nu.

Billiga och bra ballonger

Det finns många fördelar med att skicka upp vetenskapliga instrument med ballong från Esrange. Först och främst är det geografiska läget viktigt eftersom BLAST ska mäta i totalt solljus under flera dagar. Nu på sommaren är det enkelt att ordna norr om polcirkeln. Om undersökningarna istället hade krävt totalt mörker kan man skicka upp ballongen på vintern då polarmörkret råder dygnet runt.

Esrange har en stor uppsändningsplan lika stor som 40 fotbollsplaner med flera stora välutrustade byggnader för förberedande arbeten med experimenten. Rymdbasen kan även erbjuda långa flygningar med landning på land eftersom vindarna i stratosfären är stabila och det är möjligt att räkna ut flygbanan och landningsplatsen i förväg.

Att utföra vetenskapliga mätningar med ballong kan erbjuda en del fördelar jämfört med till exempel satellitmätningar. Utvecklingstiden är betydligt kortare och kostnaderna lägre. Det här innebär att ballongprojekt av det här slaget passar utmärkt för till exempel doktorander och att de är mycket viktiga för att träna nästa generations forskare. Dessutom kan ballongflygningarna testa teknik som senare ska flyga i rymden, som den Herschel-teknik som testas på BLAST.

För mer information kontakta:

Johanna Bergström-Roos, Informatioschef på Esrange
Tfn: 0980-720 24 eller 070-544 60 21