SMART-1 lämnar jorden för en lång resa mot månen

SMART-1 lift off
29 september 2003

PR 60-2003 ESA. SMART- 1, Europas första vetenskapliga rymdfarkost som konstruerats för att kretsa kring månen, har nu avslutat första delen av sin resa genom att nå sin första omloppsbana efter en felfri uppskjutning under natten den 27-28 september.

ESA:s SMART-1 var en av tre laster på Ariane Flight 162. Ariane- 5 lyfte från Guiana Space Center, Europas rymdflygplats, i Kourou i Franska Guyana kl 20.14 lokal tid den 27 september.

42 minuter efter start, hade alla de tre satelliterna som planerat löst ut på en geostationär omloppsbana. SMART-1 kommer att inleda en lång resa mot ett mål 10 gånger längre bort än den geostationära omloppsbanan: Månen.
Europa kan vara stolt, sa ESA-chefen Jean-Jacques Dordain, efter att ha bevittnat uppskjutningen från ESA:s ESOC rymdcenter i Darmstadt i Tyskland.
Vi har satt kurs mot på månen igen. Och detta är bara början: Vi förbereder oss för att nå mycket längre.

Rymdfarkosten har utvecklat sin solarstyrka och dess system genomgår just nu en inledande kontroll under ledning av ESA/ESOC. Kontrollen kommer att pågå till den 4 oktober och inkluderar den inledande avfyrningen av SMART-1:s nyskapande jonmotor.

Men jondrift mot månen

Artist's impression of SMART-1 ion engine

Vetenskap och teknologi går hand i hand i detta spännande uppdrag till månen. Jorden och månen har en över 4 miljarder år lång gemensam historia, så en ökad kunskap om månen kommer att hjälpa vetenskapsmän i Europa och runt om i världen att förstå vår planet bättre och ge nya värdefulla tips om hur man kan skydda den på ett bättre sätt, sa ESA:s vetenskapsdirektör David Southwood, då han följde uppskjutningen från Kourou.

En lovande teknik, Solar Electric Primary Propulsion, skulle praktiskt kunna tillämpas på ett stort antal uppdrag mellan planeterna i solsystemet. Tekniken minskar storleken och kostnaden för driftsystemen samtidigt som den ökar manövreringens flexibilitet och utrymmet för instrumentutrustning.

SMART-1 har utvecklats för ESA av det svenska huvudentreprenören Rymdbolaget, med bistånd från nästan 30 entreprenörer från elva olika europeiska länder och USA. Trots sin litenhet bär rymdfarkosten 19 kg vetenskaplig last kopplad till experiment som leds av de främsta forskarna från Finland, Tyskland, Italien, Schweiz och Storbritannien.

Trots den relativt begränsade budgeten och den korta utvecklingstiden har SMART-1 en enorm potential för framtida uppdrag och är en tydlig illustration av Europas ambitioner att utforska solsystemet. Den ambitionen markerades också i juni med uppskjutningen av Mars Express, som nu har slutfört mer än halva sin resa till Mars, liksom av den planerade uppskjutningen av Rosetta i februari 2004. Rosetta ska besöka kometen Churyumov-Gerasmineko.

Preparación del terreno para futuras sondas espaciales

Además de contribuir al desarrollo una ciencia lunar de gran valor, la carga útil de la SMART-1 va a encargarse también de realizar pruebas tecnológicas que prepararán el terreno para las futuras generaciones de misiones al espacio profundo.

Por ejemplo, la cámara AMIE se utilizará para validar el algoritmo OBAN (On-Board Autonomous Navigation, navegación autónoma a bordo), que relaciona los datos procedentes de los sensores con los de los rastreadores estelares para obtener datos de navegación. También participará en un experimento de enlace por comunicación láser con la estación terrestre óptica de la ESA en el observatorio del Teide de Tenerife (Islas Canarias), donde intentará detectar un haz de rayos láser entrante procedente de la tierra.

Mediante el uso del hardware de KaTE y de AMIE, el experimento RSIS (Radio Science Investigation System, Sistema de investigación científica de radio) probará un nuevo modo de estudio del interior de los planetas y sus lunas mediante la detección del famoso movimiento de inclinación de la Luna. Las misiones planetarias de la ESA posteriores podrán utilizar esta tecnología.

La SMART-1 fue desarrollada por la Corporación Espacial Sueca, como principal contratista, con contribuciones de casi 30 contratistas más de 11 países europeos y de los Estados Unidos. A pesar de su pequeño tamaño, la nave espacial transporta 19 kg de carga útil científica, entre los que se encuentran una serie de experimentos dirigidos por responsables de investigación de Alemania, Finlandia, Italia, Reino Unido y Suiza.

La SMART-1, a pesar de su presupuesto relativamente pequeño y de su corto calendario de desarrollo, supone un gran potencial para futuras misiones y representa claramente las ambiciones europeas con respecto a la exploración del sistema solar, ambiciones que también se pusieron de relieve con el lanzamiento de la Mars Express el pasado mes de junio, que ya ha superado la mitad de su trayectoria a Marte, y el lanzamiento de Rosetta, previsto para febrero de 2004, que viajará hasta el cometa Churyumov-Gerasimenko.

Para obtener más información, póngase en contacto con:

ESA Communication Department
Media Relations Office
Paris, France