Tyngdlösa studenter i arbete

Studenter i luften

19/09/2002 328 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Sweden

Vissa studenter ägnar sig ut experiment i laboratorier. Andra har siktet inställt på att ta med sig experimenten ut i rymden. Det är inte fullt möjligt men vissa studenter har en möjlighet att göra det näst bästa. Det är att ta med sig experimenten på en av ESA:s paraboliska flygningar.

I år deltog 32 grupper med studenter från olika universitet i Europa i ”Student Parabolic Flight Campaign”. Mer är 120 lag sände in förslag på experiment. Utav dessa valdes de bästa ut och de studenterna fick möjligheten att jobba med sina experiment i tyngdlöshet.

Syftet med projektet är att öka unga människors kunskap kring vetenskap och teknologi och därmed kanske öka intresset för en eventuell karriär i rymden.

Studenterna hade med sig vitt skilda experiment. En grupp ägnade sig ut att studera hur en viss insekt anpassade sig till tyngdlöshet såväl som hypergravitation. En annan grupp undersökte hur man upptäcker rök i rymden, hur röken beter sig och hur man snabbt får bort den. Rökutveckling är en av de största farorna ombord på rymdskepp och rymdstationer.

Experimenten utförs i ett flygplan, en så kallad Airbus A300. Det är ett vanligt passagerarplan med några viktiga skillnader. Den stora förändringen är att man tagit bort alla säten i passagerarkabinen. I stället har man klätt denna del med ett mjukt material.

En parabolisk flygning innebär att piloten låter planet stiga brant och i maxfart. Sedan får planet ”falla”, vilket innebär att motorernas kraft är precist anpassad till planets dragningskraft. Planet körs på så sätt att vingarna inte lyfter något över huvud taget – vilket ger en känsla av fritt fall. Allt inuti planet är härmed tyngdlöst. Ungefär 20 sekunder senare är tyngdlösheten över. Piloten rätar upp planet och efter paus gör man om hela proceduren. Under en normal sådan här flygning repeteras detta ungefär 20 gånger.

Förutom den paraboliska flygning som studenterna deltar i utför ESA två professionella varje år.