Med hjälp av UniView skulle du kunna få ditt livs flygtur ner i någon av Mars otaliga sprickdalar

Virtuella rymdresor bara ett musklick bort

02/10/2007 402 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Sweden

Med UniView går det att se nästan vad som helst i hela universum, när man vill se det och på det sätt man vill se det. UniView är ett visualiseringsverktyg för dataspelsåldern.

Rymden och universums oändlighet har alltid lockat människan. För att ge intresserade en möjlighet att uppleva himlen och planeter har planetarier och specialbyggda filmsalonger som Naturhistoriska riksmuseets Cosmonova erbjudit – och erbjuder – visningar av olika slag.

De senaste åren har datorstyrda visualiseringsprogram gjort entré. Ett av de företag som ligger i den absoluta framkanten är svenska SCISS, med sitt visualiseringsprogram UniView.

Omtumlande

Det svenska visualiseringsverktyget UniView kan låta dig åka med ESA:s Cassini på en resa genom sarturnussystemet

Uniview är en grafikmotor för vetenskaplig data. Det är ungefär som ett datorspel, men istället för att röra sig i en fantasivärld rör man sig i Uniview i en avbild av den verkliga världen.

UniView gör det möjligt att "resa" till nästan vilket objekt som helst i hela det kända universum. I bästa datorspelstil går det att zooma från startplattan i Kourou, upp genom atmosfären, förbi månen, svischa förbi Jupiter på lagom avstånd för att se vulkanerna på Europa, förbi Neptunus och vidare ut i universum till de avlägsnaste kvasarerna. Allt detta utan att bilden darrar på manschetten och utan att behöva avancerade kunskaper.

– Att kunna flyga från vår lokala omgivning i en stad i Sverige till kanten av det observerbara universum, 14 miljarder ljusår hemifrån, är en omtumlande upplevelse, säger Staffan Klashed, en av grundarna till SCISS. Dessutom är Uniview, till skillnad från andra mjukvaror för vetenskaplig visualisering, designat med huvudfokus på grafik. Uniview ser snyggt ut, helt enkelt.

Kraftfullt redskap

UniViews kunder är i första hand museer, science centers och planetarier världen över. De kan använda – och i vissa fall använder redan – Uniview för att bedriva en kombination av utbildning och underhållning.

Det går också att manipulera de bilder användaren får se och anpassa dem till olika ändamål

– Kortfattat går det till så att en guide från kunden styr Uniview, som projiceras på en mycket stor och ofta kupolformad yta, och berättar om de databaser vi tittar på. Guidade turer om delar av vår planet eller universum, helt enkelt, säger Staffan Klashed.

En annan tillämpning som kommer allt mer är interaktiva utställningar på museer, där besökare själv kan sätta sig ner i en installation och bli rymdpiloter för några minuter.

Eftersom mycket av navigationsmodellen är inspirerad av datorspel är Uniview intuitivt att använda även för otränade användare. Att faktiskt kunna se på och röra sig bland det som annars kan vara svårt att föreställa sig och förstå är ett kraftfullt redskap. Det gäller både företeelser på jorden och i universum. Det kan ge besökaren en upplevelse långt utöver vad en bok kan erbjuda, och kan därför vara fascinerande och berikande på ett helt nytt sätt.

Live Earth

UniView har sitt ursprung i ett forskningsprojekt på Linköpings universitet, där också Staffan Klashed skrev sin avhandling i ämnet visualiseringar. Efter att ha levt några år i den akademiska världen startades SCISS som ett spin off-företag för att omvandla tekniken till en polerad produkt och för att arbeta upp försäljningskanaler.

Ett av de stora problemen som Staffan Klashed brottats med är hur man täcker in så otroligt skiftande skalor i en enda flytande scen. Tidigare visualiseringar har ofta lidit av att de hackat ibland på grund av just detta.

UniViews arbetsområde är inte bara rymden, utan också jorden

UniView bygger till stor utsträckning på moduler, vilket gör att det principiellt är relativt enkelt att lägga till nya funktioner. Det betyder också att det är relativt lätt för användare att själv modifiera systemet efter behov.

UniView kan också användas utanför astronomin. Medicin, geografi, arkitektur och sociologi är områden där systemet kan vara till stor hjälp för att visualisera data. Det har även använts inom TV-kanaler och museer för att göra TV-inslag.

En av de mest sedda tillämningarna var när Uniview projicerade bakgrunden för den scen i Washington där Al Gore höll sitt tal i samband med Live Earth.

– Det var ett initiativ från det eventföretag som skötte arrangemangen i Washington, säger Staffan Klashed. Bolaget har vi kontakt med sen tidigare.

Se en video av UniView i aktion på http://www.scalingtheuniverse.com/video.php