Fuglesang exits Quest Airlock at start of the third STS-128 spacewalk
Science & Exploration

Sista rymdpromenaden under STS-128 avslutad

06/09/2009 546 views 0 likes
ESA / Science & Exploration / Human and Robotic Exploration / Alissé Mission Swedish

Under en sju timmar och en minut lång utflykt utanför den internationella rymdstationen i natt genomförde ESA-astronauten Christer Fuglesang och NASA-astronauten John Olivas den tredje och sista rymdpromenaden under uppdraget STS-128.

Rymdpromenaden startade 22:39 på lördag kväll, vilket var lite tidigare än planerat. Olivas var först att lämna den internationella rymdstationen genom luftslussen Quest, ungefär tio minuter före schemat. Fuglesang följde strax efter Olivas, när stationen passerade över norra Argentina.

Astronauternas första uppgift var att installera en plattform på stationens fackverk, som är stationens strukturella ryggrad. Plattformen kommer att användas för att fästa en lastpall på under uppdraget STS-129 i november. Därefter ersatte de ett trasigt gyrosystem i mitten av stationens fackverk. Denna rotationssensor hjälper stationen att bestämma sin position i förhållande till jorden och att hålla rätt orientering.

De installerade också två GPS-antenner, ersatte en trasig ellåda och monterade isolering på en kabel i fackverket.

Astronauterna gjorde också en del arbete som förberedelse för installationen av den Europa-byggda modulen Nod 3 nästa år. När de kopplade samman en av två uppsättningar elektronikkablar för Nod 3 så gick en av kontakterna inte att ansluta. De lindade istället in kabeln och kontakten i ett skydd och säkrade dem. De övriga kontakterna gick smärtfritt att koppla in.

Rymdpromenaden avslutades 05:40 svensk tid på söndag morgon när Olivas och Fuglesang återvände till luftslussen. Detta var Fuglesangs andra rymdpromenad under uppdraget STS-128 och hans femte totalt. Det betyder att han totalt vistats utanför stationen 31 timmar och 54 minuter. Olivas som deltog i alla rymdpromenader under STS-128 har också genomfört fem rymdpromenader. Han har nu totalt deltagit i rymdpromenader i 34 timmar och 28 minuter. Denna rymdpromenad var den 133:e i raden av rymdpromenader där astronauter arbetade med att bygga ut stationen.