Christer Fuglesang och Thomas Reiter
Science & Exploration

Christer och kronprinsessan

16/12/2006 1170 views 1 likes
ESA / Science & Exploration / Human and Robotic Exploration / Celsius Mission - Swedish version

På fredagskvällen den 15 december fick Christer Fuglesang kunglig audiens. Under ett så kallat in flight call fick bland annat kronprinsessan Viktoria möjlighet att ställa frågor till Christer Fuglesang om hans upplevelser som förste svenske astronaut. Även näringsminister Maud Olofsson fick en pratstund med Fuglesang, liksom två representanter för den uppväxande generationen.

På fredagen fick några utvalda möjlighet att prata med Christer Fuglesang ombord på den internationella rymdstationen ISS. Samtalet sändes direkt av TV4 inför en engagerad publik från rymdsveriges olika företag och organisationer i Rymdbas Stockholm som under Fuglesangs uppdrag är inhyst Stockholms kulturhus.

Innan Christer Fuglesang kopplades upp berättade den schweiziske astronauten Claude Nicollier om sina upplevelser i rymden, vad Christer har varit med om och hur Claude Nicollier upplevt Christer som person. Claude Nicollier har varit uppe i rymden fyra gånger, två gånger för att arbeta på Hubble-teleskopet.

– Christer är en riktig hjälte och en underbar person, sa Claude Nicollier. Sverige kan vara riktigt stolt över vad Christer Fuglesang har åstadkommit. Men jag väntade mig inte något annat.

NASA i örat

Christer Fuglesang och Thomas Reiter demonstrerade för- och nackdelarna med att äta geléhallon i viklöshet

Därefter byggdes Rymdbas Stockholm om till en TV-studio, med en scen där huvudpersonerna en efter en tog plats. Programledarna för sändningen, Annika Hagström och Lasse Bengtsson, informerade publiken om vad som skulle komma att hända.

– Det är lite ovanligt, sa Annika Hagström. Det här är en sändning som vi inte har kontroll över. Men jag måste säga att det är lite häftigt att ha NASA i örat!

Kronprinsessan tyckte att det är fascinerande vilket intresse Christer Fuglesangs uppdrag givit upphov till.

– Det är viktigt att ta vara på det intresse som skapats, och att utnyttja tillfället att föra ut mer information. Det betyder mycket nationellt, att vi följer med i utvecklingen, menade kronprinsessan.

Annika Hagström konstaterade att Sverige nu fått en hjälte som inte fått sin hjältestatus genom idrottsliga eller liknande bragder, utan på helt andra grunder. Christer Fuglesang är ju partikelfysiker. Kommer det att få några effekter?

– Jag tror det, sa Maud Olofsson. Förhoppningsvis kan det hjälpa till att öka intresset för naturvetenskap och teknik i skolan.

Det var något som också Christer kom tillbaka till under frågestunden.

Världsrekord i direktsändning

Näringsminister Maud Olofsson och ESA-astronauten Claude Nicollier var två av de gäster ESA:s kommunikationsansvarige Rosita Suenson fick agera värd för.

Därefter dök Christer Fuglesang tillsammans med sin ESA-kollega Thomas Reiter upp på skärmen, med det leende från öra till öra som han burit under större delen av sin rymdvistelse. Kronprinsessan undrade hur upplevelsen hade varit i förhållande till förväntningarna.

– Jag har ju väntat rätt länge och visste ungefär vad jag kunde förvänta mig, men ingenting går ändå upp mot verkligheten, sa Christer och flinade ännu bredare. Det mest slående är att se hur fort det går – vi åker jorden runt på 90 minuter. Det och hur otroligt tunn atmosfären verkar mellan den stora jorden och den enorma svarta rymden. Men det har också varit så mycket jobb att man inte hunnit tänka till ordentligt.

Christer Fuglesang har ett förflutet inom frisbeesporten, och hade faktiskt ett SM-guld i den gren som går ut på att hålla en frisbee i luften så länge som möjligt. Nu hade han med sig sin gamla frisbee för att slå världsrekordet, som låg på 16,72 sekunder.

Just det, låg. För Christer satte, med Thomas Reiter som tidtagare, nytt världsrekord, på dryga 20 sekunder. Huruvida detta kommer att godkännas av relevanta instanser får vi kanske återkomma till.

"Pappa hoppas att du kommer till slottet"

Efter den första rymdpromenaden berättade han att de hade haft en fest ombord, där Christer bland annat fått bjuda på sin svenska älgkorv.

– Och när jag ändå pratar om svensk mat så har jag lite geléhallon här, sa Christer, varpå han lät ett segla iväg framför kameran mot det väntande gapet på Thomas Reiter.

Nioårige Erik, som var en av representanterna för framtiden, undrade om Christer längtade tillbaka.

– Näe, inte direkt, sa Christer, och så ut som om han verkligen menade det.

Hans ESA-kollega Thomas Reiter, som nu varit sex månader i rymden, kände dock en viss hemlängtan.

– Det är en fantastisk upplevelse. Men efter några månader börjar man sakna familjen, doften av blommor och annat sånt som hör jorden till, berättade han.

I slutet av frågestunden tog kronprinsessan till orda igen:

– När du kommer tillbaka så hoppas pappa att vi får besök av dig på slottet, så vi kan få höra om dina upplevelser.

Självklart, sa Christer Fuglesang, och tackade allra ödmjukast för inbjudan.

– Då kan jag också ta med mig lite presenter.

Goda chanser till ny flygning

Fuglesangs astronautkollega Claude Nicollier trodde att Christer har goda möjligheter att få flyga igen. <br>– Sverige kan vara stolt över vad Christer har åstadkommit
– Sverige kan vara stolt över vad Christer har åstadkommit

Efter avslutad sändning var det en stunds tillfälle till mingel och informella samtal. Sveriges rymdnestor Sven Grahn berättade att Christer Fuglesangs rymdfärd betytt mycket för rymdsverige.

– Det har blivit en nytändning för oss gamla. Även om svensk rymdverksamhet ofta syns i medierna så är det svårt att få den här typen av genomslag.

Scott Hovland, chef för ESA:s avdelning för bemannade uppdrag menade att Christer Fuglesangs uppdrag är viktigt för hela ESA.

– Vi har bara skickat upp ungefär en astronaut per år de senaste åren, så Christer är viktig för ESA. Han har dessutom haft ett stort konstruktionsuppdrag och dessutom viktiga vetenskapliga program.

Claude Nicollier, den schweiziske astronauten som närvarade vid tillställningen, ansåg att Christers framtidsutsikter är goda.

– Jag hoppas verkligen han får åka upp igen, på en skyttelflygning eller på ett långt uppdrag. Det har han förtjänat.

Han menade att det finns en tendens att tro att astronauter från stora ESA-länder som Frankrike har ett försteg, men att det inte alls är så.

– Astronauterna från de mindre länderna har gjort minst lika bra ifrån sig. Så det är inte alls något handikapp att komma från Sverige.

Christer Fuglesangs forskarkollega Mark Pearce tyckte att det var fantastiskt roligt att se Christer uppe i rymden.

– Han verkar otroligt glad!

Han stämde in i kören som hoppas Christer får möjlighet att åka upp igen.

– Chanserna är nog rätt goda. Han är nu så otroligt välutbildad, och det vore dumt av NASA och ESA att inte dra nytta av hans utbildning. Han har nu dessutom gjort två stycken riktigt bra rymdpromenader, så hans aktier måste ligga bra till.

Och visst vore det väl fantastiskt att få se Christer Fuglesang på ISS en gång till, den gången kanske för flera månader.