Rymdfärjan Discovery
Science & Exploration

Discovery förbereder dockning

11/12/2006 1240 views 0 likes
ESA / Science & Exploration / Human and Robotic Exploration / Celsius Mission - Swedish version

Besättningen på rymdfärjan Discovery arbetar nu med att förbereda den dockning med ISS som kommer att ske 23:05 måndag kväll.

Följ händelserna i direktsändning på NASA TV »»

Besättningen på rymdfärjan Discovery har med hjälp av robotarmen OBSS (Orbiter Boom Sensor System) undersökt färjans värmesköldar, i synnerhet på nosen och vingarnas framkanter. Data från undersökningen kommer nu att analyseras för att kolla att allt är OK efter färden upp genom atmosfären.

Med detta avslutat började besättningen förbereda för dockningen med den internationella rymdstationen, ISS. Dockningen är planerad till 23:05 svenskt tid (CET) på måndagskvällen. I förberedelserna ingår att placera ut en kamera, att föra elementen i dockningssystemet på plats och att kontrollera de verktyg som ska användas, samt kontrollera utrustning som ska användas efter dockningen.

Astronauterna undersöker också de rymddräkter som ska användas under de tre rymdpromenaderna. De första två promenaderna kommer Christer Fuglesang att göra tillsammans med NASA-astronauten Robert Curbeam, medan Curbeam gör den tredje och sista tillsammans med sin NASA-kollega Sunita Williams.

Alla tre rymdpromenaderna kommer att vara fokuserade på fortsatta konstruktionsarbeten och på att dra om stationens elektriska system från den tidigare provisoriska konfigurationen till den permanenta konfigurationen. Den första rymdpromenaden är planerad till den 12 december klockan 21:43–03:29 svensk tid, och den andra rymdpromenaden till 14 december 21:13–02:43.

Under sista delen av inflygningen mot ISS kommer Discoverys befälhavare Mark Polansky att låta rymdfärjan göra en långsam baklängessaltomortal för att besättningen på ISS ska kunna ta bilder av färjans undersida. Dessa bilder kommer också att analyseras av markkontrollen för att försäkra sig om att Discovery är OK inför återinträdet och landningen.

När Discovery väl har dockat kommer Sunita Williams att ta plats i ISS-besättningen Expedition 14, där hon ersätter den tyske ESA-astronauten Thomas Reiter. Denne kommer sedan att göra Christer Fuglesang sällskap tillbaka jorden.

Detta är inte första gången Reiter och Fuglesang arbetar tillsammans. År 1995 fungerade Fuglesang som reserv för Thomas Reiter under det 179 dagar långa Euromir 95-uppdraget till den ryska rymdstationen Mir. Det blir därför ett kärt återseende för de båda.