Christer Fuglesang
Science & Exploration

Fuglesang färdig att flyga

06/12/2006 799 views 0 likes
ESA / Science & Exploration / Human and Robotic Exploration / Celsius Mission - Swedish version

När rymdfärjan Discovery lyfter från NASA:s Kennedy Space Center innebär det slutet på en lång väntan för den svenske ESA-astronauten Christer Fuglesang. Fuglesang tog en paus från de avslutande förberedelserna för att prata med ESA-portalen.

Ögonblicket när skytteln lämnar startplattan och med ett öronbedövande dån höjer sig mot natthimlen över Florida kommer att bli ett av uppdragets höjdpunkter för Fuglesang.
– När startraketerna på sidorna av den stora huvudtanken tänds, då vet man att man är på väg någonstans och att detta någonstans är uppåt!, säger Fuglesang.

– Väntan har varit jobbig, tillägger Fuglesang, som tilldelades platsen på STS-116 redan 2002.
En av fördelarna med den långa väntan är att besättningen har lärt känna varandra väldigt väl och har hunnit få många goda råd från mer erfarna astronauter.
– De har tipsat om hur man sover i viktlöshet och hur man bäst använder toaletten i rymden.

Tränar i poolen

Han har också fått praktiska råd och tips från Robert Curbeam, som han ska göra två rymdpromenader med. Robert Curbeam har själv gjort tre rymdpromenader under tidigare uppdrag på ISS.
– Det är inte så svårt att hitta och ta sig fram när man tränar i poolen, men när man väl är uppe i tyngdlösheten är det lätt att förlora orienteringen.

Nästa moment i uppdraget som Fuglesang ser fram särskilt emot är 8,5 minuter in i flygningen, när skyttelns motorer stängs av.
– Då får vi för första gången känna viktlösheten, och kan se ut genom fönstret och se jorden under oss, säger han.

Att se sitt hemland från rymden

Att ta sig runt i tyngdlöshet är inte så lätt för astronauterna första gången de är uppe i rymden. Fuglesang förväntar sig lite svårigheter i början.
– Det är något man får lära sig allt eftersom – att koordinera sina rörelser. Till att börja med så måste man vara försiktig för att inte slå i huvudet när man seglar runt i skytteln.

Tre dagar in i uppdraget blir det dags för Fuglesang att ge sig ut utanför rymdstationen på sin första rymdpromenad.
– Första gången jag går ut genom luckan, det kommer självklart att vara ett stort ögonblick.

I sitt fulltecknade schema hoppas Fuglesang kunna hitta tid att titta ut genom fönstret, ner på jorden. För Sveriges första astronaut finns det ytterligare en sak som skulle vara pricken över i-et för uppdraget: att se sitt hemland från rymden.