Ytterligare en rymdpromenad för Fuglesang!
Science & Exploration

Ytterligare en rymdpromenad för Fuglesang!

17/12/2006 1325 views 1 likes
ESA / Science & Exploration / Human and Robotic Exploration / Celsius Mission - Swedish version

Efter den lyckade tredje rymdpromenaden där NASA-astronauterna Robert Curbeam och Sunita Williams avslutade den rekonfigurering av rymdstationens elektriska system som Curbeam och Fuglesang påbörjade under sin andra rymdpromenad så har NASA lagt till en fjärde rymdpromenad till uppdraget.

Den kommer att ske under måndagen, och syftet är att hjälpa till att vika ihop den solpanel på stationsdel P6 som fastnade när besättningen inifrån rymdstationen försökte vika ihop den tidigare under uppdraget. Denna fjärde rymdpromenad kommer att genomföras av Sveriges ESA-astronaut Christer Fuglesang och Robert Curbeam. Rymdpromenaden kommer att påbörjas ungefär 20:12 svensk tid (CET).

Williams och Curbeam skakade under sin rymdpromenad på solpanelen för att den skulle lossna. Deras insatser gjorde så att panelen kunde vikas in ytterligare, men eftersom de inte kunde stanna ute längre så var de tvungna att återvända in utan att ha lyckats vika in panelen fullständigt.

P6 solpanel

Det exakta tidsschemat för den fjärde rymdpromenaden är ännu inte fastställd, men den beräknas hålla på åtminstone 6,5 timme. Detta blir Christer Fuglesangs tredje rymdpromenad under uppdraget, och Robert Curbeam blir den förste som gör fyra rymdpromenader under ett uppdrag.

Trots att den nytillagda rymdpromenaden kommer att försena rymdfärjans landning med en dag så är NASA angelägna att denna uppgift blir utförd, eftersom det är en av huvuduppgifterna för uppdraget STS-116. Avdockningen är nu planerad till torsdagen den 19 december 23:09 CET, med landning fredag 22 december 21:56 CET.

Det arbete med det elektriska systemet som Sunita Williams och Robert Curbeam avslutade under sin 7 timmar och 31 minuter långa rymdpromenad öppnar nu vägfen för att lägga till nya moduler, bland annat det europeiska Columbus-laboratoriet, som ska anlända under oktober 2007.