Back to Index English French German Italian Spanish
Space Safety

N° 11–2020: ESA benadrukt de bescherming van onze planeet in aanloop naar de internationale Asteroid Day

22 June 2020

De ‘Internationale Dag van de Planetoïde’ van de Verenide Naties op 30 juni belicht ESA’s toenemende inspanningen om onze toekomst veilig te stellen door de risico’s te begrijpen en aan te pakken die worden veroorzaakt door objecten in de buurt van de aarde die onze planeet zouden kunnen bedreigen.

“Het werk van ESA en de internationale planetaire defensie community is een goed voorbeeld van hoe dit ernstige gevaar kan worden aangepakt,” zegt ESA’s directeur-generaal Jan Woerner. “Een asteroïde-inslag is eennatuurramp die we zouden kunnen voorkomen, als we er een op tijd zien aankomen.”

“Zelfs wanneer de waarschijnlijkheid laag is, tonen regeringen en internationale organisaties zoals de VN die samenwerken aan dat het mogelijk is om voorbereid te zijn en de schade van een wereldwijde dreiging die iedereen kan treffen, waar dan ook, te beperken.”

Huidige ESA-activiteiten zijn onder andere:

• Gedetailleerd ontwerpwerk vordert met ESA’s eerste validatiemissie voor planetaire defensie: het Hera-ruimtevaartuig zal vliegen naar het Didymos-asteroïdepaar in 2024, volgend op NASA’s DART-missie die volgend jaar zal worden gelanceerd  en die de kleinere asteroïde zal afbuigen.
  • ESA’s langlopende asteroïde observaties zijn hervat, na een korte pauze vanwege de Covid-19- pandemie. Asteroïden nabij de aarde worden gesignaleerd en in de gaten gehouden door middel van diverse telescopen in Europa en de wereld.
  • Het ‘Near-Earth Object (NEO) Coordination Centre’ in Italië blijft asteroïde observaties coördineren en risico’s onderzoeken van nieuw ontdekte objecten, ondanks de ernstige Covid-19-gevolgen in het land.
  • ESA’s eerste multioptische ‘Flyeye’-telescoop wordt gebouwd nabij Milaan en zal eenmaal in gebruik de geautomatiseerde detectie van asteroïden faciliteren.
  • ESA’s ‘deep-space’ grondstations hebben bijgedragen aan de communicatie van de Japanse Hayabusa2-missie, die nu op weg is naar de aarde na het verzamelen van monsters van een asteroïde.
  • ESA sponsort een Grand Challenge op het gebied van In-Situ Resource Utilisation voor de maan en asteroïden, waardoor toekomstige verkenners gebruik kunnen maken van materialen die gevonden zijn in de ruimte. Deze wedstrijd van €500,000 zal na tijdelijk opgeschort te zijn geweest door de Covid-19-pandemie binnenkort weer worden hervat.
  • ESA’s vaartuig ‘Miniature Asteroid Remote Geophysical Observer’ (M-Argo) ter grootte van een koffer staat op het punt om de Preliminary Requirements Review te ondergaan, waarbij deskundigen deze gedurfde missie als haalbaar zullen beoordelen.
  • ESA’s Comet Interceptor missie, welke tegen het einde van dit decennium gepland staat voor lancering, zal in de ruimte wachten op een geschikt object – mogelijk een interstellaire komeet – om deze te onderzoeken.

ESA en ruimteveiligheid

In het kader van ESA’s Space and Safety Programma, dat tijdens de ministerraad Space19+ in november 2019 een aanzienlijke financiering heeft gekregen, neemt het agentschap maatregelen in het kader van een internationale inspanning om de risico’s van asteroïden te beperken.

ESA’s doel is om het Europese deel van een wereldwijde inspanning met betrekking tot planetaire defensie te coördineren, gericht op het opsporen, bestuderen en volgen van asteroïden, het voorspellen of en wanneer deze zouden kunnen inslaan en het nemen van risicobeperkende maatregelen als dat nodig is.

Asteroid Day van de Verenigde Naties

Op 30 juni 1908 heeft de Tungunska-inslag vele miljoenen bomen geveld op 2200 vierkante kilometer Siberisch grondgebied, slechts een paar uur aardrotatie van Europa verwijderd – de gevolgen zouden rampzalig zijn geweest voor een bewoond gebied.

Asteroid Day, een door de VN gesteunde voorlichtingscampagne ter gelegenheid van deze historische datum, werd mede opgericht door astrofysicus en befaamd musicus Dr Brian May van de rockgroep Queen, Apollo 9-astronaut Rusty Schweickart, filmmaker Grig Richters, en president van B612 Foundation Danica Remy.

Asteroid Day TV gesteund door ESA

Dit jaar zullen de activiteiten ter gelegenheid van Asteroid Day volledig online plaatsvinden, waaronder een maand lang Asteroid Day TV uitgezonden door de Luxemburgse Asteroid Foundation en ESA-programma’s, naast geweldige contentmakers met onder andere Discovery Science, TED, IMAX, BBC, CNN, ESO en andere educatieve producenten.

Asteroid Day TV zal Asteroid Day LIVE uitzenden vanuit Luxemburg vanaf 30 juni om 12:00 uur, met inbegrip van vijf uur aan Engelstalige ESA- en Asteroid Day-programmasegmenten die voor de editie van dit jaar zijn geproduceerd.

ESA heeft op de planning ook nieuwe programmasegmenten in het Nederlands, Frans, Duits, Italiaans en Spaans staan. Deze zullen vóór 30 juni voor het eerst worden uitgezonden.

Alle segmenten zullen voor het publiek toegankelijk zijn (uitzending en webcast) via AsteroidDay.org, SES Satellite en andere omroepen via satelliet en digitale SDN via RTL’s Broadcasting Center Europe (BCE).

Segmenten zullen ook beschikbaar zijn via ESA WebTV en ESA’s YouTube-kanaal.

ESA’s programma

ESA’s meertalige segmenen tijdens Asteroid Day 2020 zullen als volgt worden gelanceerd op Asteroid Day TV (gevolgd door meerdere herhalingen tot 4 juli):

Italiaans                               24 juni 17:00-18:00 uur
Duits                                    25 juni 17:00-18:00 uur
Frans                                    25 juni 18:30-19:30 uur
Nederlands                          26 juni 11:00-12:00 uur
Spaans                                 26 juni 17:00-18:00 uur
Engels                                  30 juni 12:00-13:00 uur en 18:00-19:00 uur

Meer informatie en alle tijden zijn te vinden via https://asteroidday.org/broadcast-schedule/

Ondersteuning voor media

Gezien de aanzienlijke beperkingen als gevolg van COVID-19 heeft ESA specifiek voor de media de volgende middelen en diensten voorbereid.

Interviewmogelijkheden
Media kan een verzoek indienen voor interviews in diverse talen per telefoon, e-mail en Skype met ESA-wetenschappers, missiemanagers, programmamanagers en andere experts door een e-mail te sturen naar: media@esa.int.
ESA-experts zijn beschikbaar voor deelname aan media interviews voor TV, radio, web en social media.

Omroeporganisaties
Asteroid Day TV wordt wereldwijd uitgezonden met instemming van SES naar meer dan 100 miljoen huishoudens. Omroeporganisaties  die het programma kosteloos via satelliet of digitale feed opnieuw wensen uit te zenden, kunnen meer informatie vinden via https://asteroidday.org/broadcast-schedule/

eMedia kit
Links naar digitaal materiaal van ESA, waaronder herbruikbare tekst, afbeeldingen, video’s, animaties, trailers en infographics: https://download.esa.int/esoc/AD/ESA_Asteroid_Day_2020_media-links.pdf
ESA Asteroid Day veelgestelde vragen voor media: https://download.esa.int/esoc/AD/esa_planetary_defence_2020_FAQ.pdf

Volg de Asteroid Day discussie op social media

Hashtags:  #AsteroidDay #PlanetaryDefence #WhenTheAtmosphereIsntEnough
Website: AsteroidDay.org
Twitter: @esa @esaoperations @esa_tech @asteroidday
Twitch: https://www.twitch.tv/asteroidday
Facebook: www.facebook.com/AsteroidDay
YouTube: www.youtube.com/user/asteroidday
Instagram: https://www.instagram.com/asteroidday

Verdere informatie

Meer informatie over ESA’s planetaire defensie en het Ruimteveiligheidsprogramma: https://www.esa.int/planetarydefence en https://www.esa.int/spacesafety
Meer informatie over ESA’s Hera missie: https://www.esa.int/hera
Meer informatie over ESA’s NEO Coordination Centre: https://www.esa.int/Safety_Security/Near-Earth_Object_Coordination_Centre
Meer informatie over ESA’s Flyeye telescopes: https://www.esa.int/flyeye
Meer informatie over ESA: https://www.esa.int
Meer informatie over Asteroid Day: https://www.asteroidday.org

Asteroid Day’s belangrijkste partners zijn o.a.: Association of Space Explorers (ASE), B612 FoundationBroadcasting Center Europe (BCE)EC GROUPESALuxembourg Space Agency (LSA)OHB SE, en SES. Asteroid Day, Asteroid Day LIVE, Asteroid Day TV and SpaceConnectsUs zijn programma’s van Asteroid Foundation, een Luxemburgse non-profitorganisatie.

Over het Europese ruimtevaartagentschap

Het Europese ruimtevaartagentschap (ESA) biedt Europa toegang tot de ruimte.

ESA is een intergouvernementele organisatie, opgericht in 1975, met het doel om de ontwikkeling van Europa's ruimtecapaciteit vorm te geven en te verzekeren dat investeringen in de ruimte voordelen leveren voor de Europese burger en burgers wereldwijd.

ESA telt 22 lidstaten: Oostenrijk, België, Tsjechië, Denemarken, Estonië, Finland, Frankrijk, Duitsland, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Luxemburg, Nederland, Noorwegen, Polen, Portugal, Roemanië, Spanje, Zweden, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk. Slovenië is een geassocieerde lidstaat.

Een officiële samenwerking bestaat tussen ESA en zeven andere EU-lidstaten. Canada maakt deel uit van enkele ESA-programma's onder een samenwerkingsovereenkomst.

Leer meer over ESA via www.esa.int