Back to Index Czech Danish English Estonian Finnish French German Greek Hungarian Italian Irish Norwegian Polish Portuguese Romanian Spanish Swedish

N° 45–2021: Webb gelanceerd met Ariane 5 om geheimen van het heelal te ontsluieren

25 December 2021

De James Webb-ruimtetelescoop is op 25 december om 13.20 CET met een Ariane 5-raket gelanceerd van Europa’s lanceerbasis in Frans-Guyana. De spannende missie om de geheimen van het heelal te ontsluieren kan nu beginnen.

Na de lancering en het loskoppelen van de raket heeft het missiecontrolecentrum van Webb in Baltimore (VS) bevestigd dat Webb’s zonnepaneel is uitgevouwen en het observatorium in goede staat verkeert, wat de lancering tot een succes maakt.

De komende maand zal Webb, een internationaal samenwerkingsverband tussen NASA, ESA en het Canadese ruimtevaartagentschap (CSA), naar het tweede Lagrangepunt (L2) reizen. Vanuit daar zal Webb het heelal in het infrarood bestuderen.

“De lancering van Webb is een groot eerbetoon aan de internationale samenwerking die deze missie van de volgende generatie mogelijk heeft gemaakt. Ik wil iedereen bedanken die betrokken is geweest bij het ontwerp, de bouw en de lancering van deze ambitieuze telescoop, dat zij deze dag mogelijk hebben gemaakt. We zien uit naar de nieuwe blik van Webb op het heelal en de baanbrekende wetenschappelijke ontdekkingen die het zal doen,” aldus Josef Aschbacher, directeur-generaal van ESA.

“De James Webb-ruimtetelescoop vertegenwoordigt de ambitie van NASA en onze partners om ons voort te stuwen naar de toekomst", zegt NASA Administrator Bill Nelson. “De belofte van de Webb is niet om te ontdekken wat we verwachten, maar om ontdekkingen te doen over het heelal waar we ons nu nog geen voorstelling van kunnen maken. Ik kan niet wachten om te zien wat het aan het licht zal brengen!”

“CSA is trots dat we cruciale instrumenten hebben kunnen bijdragen aan dit grootschalige internationale samenwerkingsverband. Met Webb maken we samen een grote wetenschappelijke sprong voorwaarts. Canadese astronomen zijn enthousiast om de gegevens van Webb te gebruiken en te profiteren van de enorme wetenschappelijke kansen die dit unieke observatorium biedt,” zegt Lisa Campbell, President van CSA.

Webb's reis naar de ruimte

Het Webb-observatorium moest voor de lancering zorgvuldig worden opgevouwen in de speciaal aangepaste Ariane 5-capsule, die ongeveer drie minuten na lancering werd afgestoten. Ariane 5 begon toen aan een speciale kantelmanoeuvre om Webb tegen de straling van de zon te beschermen. Na 27 minuten werd de telescoop losgelaten en de bovenste rakettrap afgeworpen.

“Ik ben erg blij en trots dat de veelzijdigheid en betrouwbaarheid van Ariane 5 de lancering van zo'n baanbrekende missie mogelijk heeft gemaakt. Dit is een eerbetoon aan de vaardigheid en toewijding van alle betrokken teams,” aldus Daniel Neuenschwander, ESA-directeur Ruimtevaart.

ESA's ESTRACK-netwerk van grondstations speelde een belangrijke rol tijdens het volgen van de Ariane 5 en Webb na de lancering tot aan het loskoppelen.

Nu in de ruimte en op weg naar L2, zal Webb een complexe ontvouwingssequentie ondergaan. In de maanden daarna zullen de instrumenten worden aangezet en getest. Na een half jaar in de ruimte, zal Webb beginnen met routinematige wetenschappelijke waarnemingen.

Verder kijken

Webb zal ons nog verder naar onze eigen oorsprong laten terugkijken: vanaf de eerste sterrenstelsels van het heelal, de vorming van sterren en planeten tot exoplaneten die mogelijk leven herbergen en ons eigen zonnestelsel.

“Het idee voor Webb begon met de droom van astronomen om de geboorte van de eerste sterrenstelsels in het vroege heelal waar te nemen, maar de telescoop zal veel meer kunnen dan iedereen had gehoopt,” zegt Günther Hasinger, ESA Directeur van Wetenschap.

ESA heeft bijgedragen aan twee van de vier wetenschappelijke instrumenten aan boord van Webb: NIRSpec en MIRI. “Het is te danken aan de uitmuntendheid van de Europese industrie en de Europese wetenschappelijke gemeenschap dat de ontwikkeling van deze complexe instrumenten mogelijk is gemaakt,” voegt Günther toe.

“We kijken nu uit naar de prachtige beelden en spectra die Webb zal genereren. De Europese astronomische gemeenschap is enthousiast om de resultaten te zien van de 33% beschikbare waarneemtijd die zij in competitie hebben gewonnen voor Webb's eerste jaar,” zegt Antonella Nota, ESA's wetenschapper van het Webb-project.

Tijdens de hele duur van de Webb-missie zullen 15 ESA-astronomen zich bezighouden met de bediening van de telescoop.

Meer over Webb

Webb-nieuwsupdates
ESA lanceringspakket (beschikbaar in 6 talen)
ESA interactieve brochure (beschikbaar in 6 talen)

Afbeeldingen

Afbeeldingen van Webb
Webb-lanceringscampagne op Flickr
Afbeelden van de Ariane 5
Set beelden voor druk of projectie: https://www.esa.int/About_Us/Exhibitions/Webb

Algemene voorwaarden voor het gebruik van beeldmateriaal van ESA-beelden: www.esa.int/spaceinimages/ESA_Multimedia/Copyright_Notice_Images
Voor vragen of meer informatie over beeldmateriaal van ESA kunt u rechtstreeks contact opnemen met spaceinimages@esa.int.

Video's

Webb-video's
Webb-animaties, beeldmateriaal voor professionals
Webb-lanceringscampagne B-rolls

Algemene voorwaarden voor het gebruik van video’s van ESA: https://www.esa.int/spaceinvideos/Terms_and_Conditions
Voor vragen of meer informatie over video's van ESA kunt u rechtstreeks contact opnemen met spaceinvideos@esa.int.

Social media

Twitter: @esa@ESA_Webb@esascience
YouTube: ESA​​​​​​​

Hashtags: #Webb, #WebbSeesFarther, #WebbFliesAriane

Voor nadere informatie:

ESA Newsroom en Media Relations Office – Ninja Menning
E-mail: media@esa.int

Over de Europese Ruimtevaartorganisatie (ESA)

De Europese Ruimtevaartorganisatie (ESA) is Europa's toegangspoort naar de ruimte.

ESA is een intergouvernementele organisatie die in 1975 werd opgericht met de missie om de ontwikkeling van de ruimtevaart in Europa vorm te geven en ervoor te zorgen dat investeringen in de ruimte ten behoeve van de burgers van Europa en de wereld zijn.

22 lidstaten maken deel uit van ESA: België, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Luxemburg, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Spanje, Tsjechië, het Verenigd Koninkrijk, Zweden en Zwitserland. Slovenië, Letland en Litouwen zijn geassocieerde leden.

ESA is met vijf lidstaten van de EU een formeel samenwerkingsverband aangegaan. Canada neemt via een samenwerkingsovereenkomst aan enkele programma's van de ESA deel.

Door coördinatie van de financiële en intellectuele middelen van de leden kan ESA programma's en activiteiten opzetten die ver buiten het bereik van één enkel Europees land vallen. ESA werkt met name samen met de EU aan de tenuitvoerlegging van de programma’s Galileo en Copernicus en met Eumetsat voor de ontwikkeling van meteorologische missies.

Meer informatie over ESA vindt u op www.esa.int