ESAEducationHoofdpaginaWeer en klimaatOpwarming van de AardeNatuurrampen

Kustverandering
DonaudeltaOlievlekken
Ontbossing
Nationaal park Bardia
Bassin van de CongorivierOlifantenreservaat Kaming SonitpurKilimanjaroRondoniaShillong en Guwahati
Ijs
Verstedelijking
CaïroCordobaKathmanduHimalayaKathmanduvalleiLagos
Vegetation
Beschermd natuurgebied AnnapurnaSpoorloos in de AndesNgorongoro Conservation AreaBinnendelta van de NigerZuid-Amerika

Indische neushoorn
Nationaal park Bardia - introductie

Het Bardia National Park (BNP) in de uitlopers van de Himalaya staat bekend om zijn enorm rijke biodiversiteit. Het park is een complexe habitat van bos van salabomen, grasland, savanne, ooibos en moerasland. Het biedt een habitat aan heel veel bedreigde plant- en diersoorten. Bardia is een van de laatst overgebleven natuurlijke habitats voor de meest bedreigde grote zoogdieren van Azië: de Bengaalse tijger, de Aziatische olifant en de Indische neushoorn.

Satellieten helpen bij het beheer van het nationaal park Bardia in Nepal

In 1976 verklaarde de Nepalese regering Bardia tot beschermd gebied, om de ecologische integriteit te herstellen, biodiversiteit te behouden en de wilde dieren te beheren. Gegevens over veranderingen in landbedekking/landgebruik in en rond het beschermde gebied, bepalen hoe goed we de ecologische integriteit en biodiversiteit kunnen behouden.

Gegevens over aardobservatie en geografische informatiesystemen worden gebruikt om veranderingen in de habitat van beschermde gebieden te volgen en rapporteren. Het doel van dit thema is het beoordelen van landschapkenmerken om een geschikte habitat voor megafauna samen te stellen in het BNP, met behulp van gegevens over aardobservatie en GIS.

In dit thema vind je:

• een achtergrondgedeelte
  • een werkbladinleiding
  • oefeningen
    Klik op de links aan de rechterkant van de pagina om erheen te gaan.

•