Euclid spacecraft

Arianespace a ESA oznámily uzavření kontraktu na vypuštění družice Euclid

07/01/2020 452 views 3 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Arianespace a ESA oznámily podpis kontraktu na vypuštění družice Euclid, přičemž k němu má dojít v polovině roku 2022 z evropského kosmodromu ve Francouzské Guayaně. Mise Euclid je kompatibilní s raketami Ariane 62 i Sojuz.

Euclid je astronomická a astrofyziální mise střední třídy realizovaná v rámci programu ESA „Kosmická vize 2015 až 25“, která bude řešit historii rozpínání Vesmíru v uplynulých deseti miliardách let. Dále bude studovat stávající urychlování kosmické expanze poháněné tajuplnou komponentou známou jako temná energie a růst kosmických struktur zajišťovaný přítomností tmavé hmoty. Aby dosáhla tohoto cíle, bude observatoř Euclid pozorovat galaxie v různých vzdálenostech od Země ve viditelném nebo blízkém infračerveném spektru, a to v oblasti pokrývající více než 35 procent nebeské sféry.

Animace mise Euclid

Podle obecné teorie relativity Alberta Einsteina je gravitace – základní síla, která vládne vesmíru v největším rozměru – nerozlučně spjata s geometrií časoprostoru. Proto byl koncept mise pojmenovaný právě Euclid. Stalo se tak na počest řeckého matematika Euklida z Alexandrije, který je považovaný za otce geometrie.

Mise Euclid využije buď raketu Sojuz nebo Ariane 62, přičemž odstartuje z evropského kosmodromu ve Francouzské Guayaně. Stane se tak v polovině roku 2022.

Družice bude mít vzletovou hmotnost přibližně 2160 kg a bude obíhat kolem Slunce v průměrné vzdálenosti 1,5 mil. km za Zemí. Tato speciální lokalita, která je známá jako bod L2 (Lagrangianův bod 2) znamená udržování konstantní vzdálenosti od Země na cestě kolem Slunce. Plánovaná životnost mise Euclid je šest let.

K realizaci mise Euclid vybrala ESA firmu Thales Alenia Space jakožto hlavního kontraktora a výrobce hlavní části zařízení – servisního modulu SVM. Subdodavatelem a výrobce části PLM s teleskopem se pak stala společnost Airbus Defence and Space.

Strukturální a termální model družice Euclid

Téměř tisíc vědců ze stovky institucí tvoří Konsorcium Euclid, které vyrábí přístroje a bude se podílet na zpracování získaných dat. Konsorcium Euclid tvoří vědci ze třinácti evropských zemí: Dánska, Finska, Francie, Itálie, Německa, Nizozemí, Norska, Portugalska, Rakouska, Rumunska, Španělska, Švýcarska a Velké Británie. Doplňuje je vědecký tým z NASA.

Po podpisu kontraktu uvedl ředitel ESA pro vědu Günther Hasinger: „Mise Euclid bude zkoumat samou podstatu našeho vesmíru, vrhat světlo na jeho temnou tvář – tajuplnou tmavou hmotu a tmavou energii – a bude stavět na obrovském pokroku v kosmologii v uplynulých dekádách, který byl krom jiného oceněný v nejnovější Nobelově ceně za fyziku. Jsme nadšení, že můžeme potvrdit, že Euclid má jízdenku na nosiči provozovaném společností Arianespace. Jsme rádi, že můžeme v naší práci pokračovat s tímto zodpovědným a spolehlivým partnerem, abychom naplnili ambiciózní cíle našeho kosmického programu.“

Ředitel Arianespace Stéphane Israël dodává: „Šest měsíců po udělení kontraktu na misi JUICE (Jupiter Icy moons Explorer) je společnost Arianespace hrdá na to, že na vstupu do roku 2020 může oznámit nový kontrakt na další ikonickou misi ESA. S cílem lepšího pochopení našeho vesmíru je tato mise chystaná ke startu na palubě Ariane 62 nebo Sojuzu dalším důkazem schopnosti Arianespace nabízet nezávislý přístup do vesmíru a naplňovat tak evropské kosmické ambice.“