Platforma Bartolomeo vně laboratoře Columbus

Kompletní služba pro Mezinárodní kosmickou stanici

07/02/2018 347 views 2 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Rychlý přístup do vesmíru, vysokorychlostní datové připojení a unikátní umístění jsou hlavními výhodami nového komerčního podniku na Mezinárodní kosmické stanici. Jeho název je Bartolomeo. Jeho všestranný návrh dovoluje uskutečnění mnoha typů misí za konkurenceschopné ceny. A to již od příštího roku.

V uplynulých dvaceti letech vyrostla kosmická stanice. Stejně tak se zvětšilo na oběžné dráze množství platforem věnovaným výzkumu. Jenže výzkumníci a technici zjišťují, že je těžké získat sloty pro své experimenty.

Deset let po připojení k ISS tak evropská laboratoř Columbus nabízí prostor na své vnější části pro umístění platformy, která nabídne dostupný, rychlý a jednoduchý přístup do vesmíru.

Noví uživatelé

Bartolomeo má za cíl oslovit nové evropské uživatele stanice. A to včetně komunity začínajících firem a podnikatelů v oblasti kosmických aktivit. S tím, jak klesnou náklady na sdílení stávajících zdrojů na ISS, tak se objeví i nové komerční příležitosti.

Vědecká platforma na modulu Kibo

Dálkový průzkum Země a telekomunikace, exobiologie a výzkum v oblasti kosmického počasí jsou oblasti s velkou poptávkou po podobných službách, které z nich budou těžit nejvíce.

Služba „Bartolomeo All-in-one Mission Service“ poskytne přístup k externím nákladům na ISS. Nabídne neomezený výhled na Zemi, přímé řízení experimentů ze Země a možnost odběru vzorků.

ESA a Airbus Defence and Space podepsaly dohodu o komerčním partnerství, která dovolí projektu Bartolomeo stát se již příští rok realitou. Zatímco evropská společnost bude financovat vývoj a propagovat komercionalizaci, ESA bude zajišťovat vypuštění, instalaci a provoz.

Je to poprvé, co evropské komerční partnerství nabídne příležitost provádět vědecké experimenty a demonstrovat technologie vně ISS.

Vně kosmické stanice

Platforma Bartolomeo, která byla pojmenovaná po mladším bratrovi Kryštofa Kolumba, bude instalována na přední stranu laboratoře Columbus pohybující se 400 km nad Zemí. Uživatelé budou moci využít downlinkovou kapacitu 10 Gbit/s, což je pro ilustraci dostatečné ke stažení filmu ve vysokém rozlišení za půl minut.

Zachycení lodi Dragon

Vzorec pro velikost užitečného zařízení je velmi flexibilní. Pokud se podělí o zdroje s jinými, mohou se uživatelé vejít do 5 kg. Stejně tak ale mohou mít celý slot s kapacitou až 450 kg nákladu k dispozici jen pro sebe.

Bartolomeo nabídne 11 slotů. Čekací doba od uzavření kontraktu a vydání souhlasu se startem od dopravy nákladu na oběžnou dráhu je jeden až dva roky. To je mnohem méně, než standardní časový rozpočet většiny experimentů. Dohoda o pronájmu prostoru musí být uzavřena nejméně na rok.

Bartolomeo bude vypuštěný v průběhu roku 2019 na palubě lodi Dragon společnosti SpaceX.