Budoucí lunární základna může být postavena ze stavebních prvků z místního materiálu

Měsíční cihla je vystavována v londýnském Science Museum

25/06/2019 369 views 1 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

V londýnském Science Museum je k vidění stavební cihla, která byla vyrobena ze simulovaného lunárního materiálu.

Dlaždice, kterou zapůjčila Evropská kosmická agentura, byla vyrobena s pomocí 3D tiskárny.

Cihla vytvořená ze simulovaného lunárního materiálu

Doprava materiálů do vesmíru je nákladná a nepohodlná. Výstavba třeba takové lunární základny by mohla být mnohem jednodušší, pokud by kosmonauti mohli používat místní materiály.

A tak ESA provedla testy mající za cíl stanovit, zdali bude možné vyrobit stavební bloky za použití substancí podobných lunárnímu prachu, který se skládá převážně z oxidu křemičitého smíchaného s hliníkem, vápníkem a oxidy železa.

Inženýři nastříkali tekuté pojivo na vrstvu simulovaného lunárního prachu, která s ním reagovala a vytvořil se tak pevný materiál. Opakováním procesu vrstvu po vrstvě vznikla trojrozměrná cihla.

Výsledek je k vidění v londýnském Science Museum až do poloviny října.

Keramické prvky vyrobené ze simulovaného měsíčního materiálu

Mimo vlastní cihly je prezentováno osm menších keramických prvků, které byly také vyrobené za použití 3D tisku a simulovaného lunárního regolitu.

Tyto byly vytvořené za použití na litografii založeného keramického výrobního postupu.

Simulovaný lunární prach se rozemlel, aby jej následně bylo možné spojit s lehce reagujícím pojivem. Následně byl nanášený vrstvu po vrstvě a vytvrzený působením světla.

Výsledné díly pak byly „upečené“ v troubě, čímž se staly pevnými.

„Pokud se bavíme o dlouhodobých průzkumných výpravách na Měsíc, bude při nich nezbytné ochránit kosmonauty a jejich vybavení radiací a vakuem lunárního prostředí, od teplotních výkyvů na povrchu až po bombardování mikrometeority. Nejudržitelnější způsob je pak využívání místních materiálů,“ uvádí inženýr pokročilých technik výroby v ESA Advenit Makaya.

„Zůstat na Měsíci delší dobu dovolí kosmonautům provádět rozsáhlý vědecký výzkum. Měsíc je pravděpodobně sesterské planetární těleso Země. Jde o jedinečné pozorovací místo, protože nedochází k interferenci s pozemskými aktivitami, jako jsou rádiové vlny, takže se dá odvrácená strana využít pro radioastronomii. A jde o unikátní místo pro přípravu k letu na Mars. Kosmonauti zde mohou zůstávat pracovat déle a vyvíjet technologie pro pobyt na Marsu,“ doplňuje.