Mise TRUTHS

Nová zvažovaná mise ESA se jmenuje TRUTHS

29/05/2019 163 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Setkání ESA Space19+ na ministerské úrovni v listopadu bude řešit i to, zdali se nová družice TRUTHS dostane na seznam misí financovaných v rámci programu EOEW (Earth Observation Earth Watch).

Ministři zodpovědní za kosmické aktivity v jednotlivých členských státech ESA se setkají 27. a 28. listopadu ve španělské Seville, aby rozhodli o dalších programech ESA a jejich financování na příští roky.

Krom dvou hlavních návrhů v oblasti dálkového průzkumu Země, kterými jsou mise FutureEO a kosmický segment programu Copernicus, se bude jako další operační mise ucházet o realizaci projekt TRUTHS (Traceable Radiometry Underpinning Terrestrial- and Helio- Studies).

Mise je navržená Velkou Británií, přičemž má ustanovit ve vesmíru umístěný klimatický a kalibrační pozorovací systém pro zvýšení jistoty v předpovědích klimatických změn. Má tak jít o jakousi „standardizační laboratoř ve vesmíru“.

Aby toto mohla uskutečnit, ponese družice TRUTHS hyperspektrální kameru pořizující referenční měření příchozího slunečního záření a odchozího odraženého záření s bezprecedentní přesností, která bude dosažená inovativním palubním kalibračním systémem vytvořeným Národní fyzikální laboratoří ve Velké Británii.

Tato referenční měření by měla pomoci zlepšit naši schopnost odhadovat radiační nerovnováhu související se změnou klimatu. Co je ale nejdůležitější: v mnohem kratším časovém horizontu, než jsme dnes schopní.

Referenční datové sady z mise TRUTHS by také mohly sloužit ke kalibraci dalších družicových senzorů. Třeba těch, které jsou nesené na satelitech řady Copernicus nebo na nově vznikajících konstelacích malých družic.

Navíc mise TRUTHS by se mohla zapojit do Globálního klimatického pozorovatelského systému, do sběru dat v rámci Výboru pro družice dálkového průzkumu, Světovou meteorologickou organizaci, službu Klimatické změny Copernicus a Skupiny pro dálkový průzkum Země. Všem těmto organizacím by mohla nabídnout důležitý prvek mezinárodních klimatických sledovacích systémů prosazovaných v rámci Strategie pro monitorování klimatu z vesmíru.

Stejně tak bude poskytovat pozorování pro kontrolu radiační rovnováhy a pro studium dalších klimatických proměnných, zvláště pak těch spojených s koloběhem uhlíku.

Ředitel pro programy dálkového průzkumu Země Josef Aschbacher k tomu uvádí: „ESA je nadšená, že může přibalit návrh mise TRUTHS do balíčku návrhů pro Space19+. Jde o velmi zajímavou misi, která může nabídnout mnoho benefitů pro lepší pochopení klimatických změn a nabídnout přesně kalibrovaná měření pro křížové reference s dalšími misemi.“

„Nyní už je jen na členských státech ESA, zdali přijmou tuto nabídku a budou se podílet na tak úžasném programu.“