DART impacting Dimorphos

Po zásahu asteroidu sondou NASA přijde na řadu mise ESA Hera

01/09/2022 119 views 1 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Již tento měsíc sonda NASA DART narazí do menšího ze dvou asteroidů systému Didymos a pokusí se změnit jeho oběžnou dráhu. Půjde o historicky první test „kinetického impaktoru“, který má prověřit techniku planetární obrany. Zatímco se sonda blíží k asteroidu, tak zde na Zemi následná mise ESA k asteroidu Didymos dosáhla důležitého mezníku.

Sonda Hera, její cubesaty a společný kamenný cíl

Mateřský asteroid Didymos o průměru 780 metrů obíhá měsíček Dimorphos mající průměr 160 metrů. Mise NASA DART (Double Asteroid Redirect Test) dopadne na Dimorphos dne 26. září, přičemž má změnit jeho orbitální trajektorii malým - leč měřitelným - způsobem. A to takovým, že bude pozorovatelný ze Země.

První krůčky mise Hera

Jako další přijde na řadu sonda ESA Hera, která poletí k asteroidu Didymos provést detailní průzkum po střetu. Získá klíčové informace jako je velikost kráteru po zásahu sondou DART, hmotnost měsíce Dimorphos, zjistí jeho přesné složení a vnitřní strukturu. Dodatečná data z mise Hera pomohou proměnit náraz DARTu do dobře pochopené události, jejíž zopakování může být jednoho dne potřebné v reálných podmínkách.

„Tým mise Hera je v současnosti uprostřed kritické revize návrhu (Critical Design Review), což je poslední velká revize mise před jejím akceptováním ke startu,“ vysvětluje manažer montáže, integrace a testování sondy Hera Karim Mellab.

Asteroid Dimorphos pro porovnání velikosti s římským Koloseem

„Díky nedostatku času – start je plánovaný na říjen 2024 – souběžně pokračujeme v konstrukci a integraci sondy. Letový exemplář rychle dostává tvar v továrnách OHB v německých Brémách a Avio v italském Colleferro. Mezitím probíhá funkční testování letových systémů v OHB Avionics Test Bench v Brémách.“

Hlavním cílem kritické revize návrhu je potvrdit připravenost sondy Hera, jejích přístrojů a rozhraní s dalšími segmenty, jako je nosič, pozemní infrastruktura a dva miniaturní cubesaty, které budou uvolněny po příletu do systému Didymos.

Cubesat Milani bude studovat prach z asteroidu

Tento proces, který provedla komise odborníků, zahrnuje zpracování stovek dokumentů a datových balíčků. Kontroluje všechny aspekty připravenosti mise bezpečně a včas splnit stanovené cíle.

Kritickou revizí prošly i další složky mise Hera. Japonská kosmická agentura JAXA dodá pro sondu tepelný infračervený přístroj TIRI. Stejně tak byly k realizaci schváleny dva doprovodné cubesaty o velikosti krabice od bot: Milani (ponese přístroj pro spektroskopická měření prachu v okolí asteroidu) a Juventas (provede historicky první podpovrchový průzkum asteroidu pomocí radaru). Na obou cubesatech se budou podílet čeští vědci: pro Milani dodá senzorické systémy Geologický ústav AV ČR, pro Juventas zase VUT Brno nízkofrekvenční radar.

Cubesat Juventas bude studovat vnitřní strukturu asteroidu

„Úspěšné dokončení kritické revize projektu nás dostává o krok blíže vesmíru,“ doplňuje Karim Mellab. „Nyní ale bude tým Hera bedlivě sledovat přibližování sondy k asteroidu Dimorphos. Jeho dopad je okamžikem, na který se těšíme už roky. První záběry asteroidu Dimorphos, které nám předá kamera sondy DART, budou úplně prvními snímky světa, který jsme si dosud jen představovali.“

Neuvěřitelná dobrodružství mise Hera