Polární záře u planety Jupiter

Překvapivé nepravidelné polární záře u planety Jupiter

30/10/2017 1378 views 1 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Kosmické teleskopy ESA a NASA zjistily, že na rozdíl od polárních září na Zemi, intenzivní polární záře u pólů planety Jupiter fungují nezávisle jedna na druhé. Jde o neočekávané chování.

Polární záře byly pozorované na mnoha místech: od planet a měsíce přes hvězdy a hnědé trpaslíky až po širokou paletu kosmických těles. Tyto překrásné úkazy jsou způsobené proudy elektricky nabitých atomárních částic – elektronů a iontů – které kolidují s atmosférickými vrstvami obklopujícími planetu, měsíc nebo hvězdu. Zemské polární záře mají tendenci zrcadlit jedna druhou: když se rozzáří u severního pólu, obvykle se rozzáří také u pólu jižního.

Stejné chování jsme očekávali od polárních září jinde ve vesmíru, ovšem nová studie, která byla publikovaná v Nature Astronomy, odhaluje, že plynový obr Jupiter je v tomto ohledu mnohem méně koordinovaný.

Studie pracovala s daty z observatoří ESA XMM-Newton a NASA Chandra pro studium rentgenového záření produkovaného polárními zářemi u pólů planety Jupiter. Zatímco polární záře u jižního pólu pulzovaly pravidelně každých 11 minut, ty u pólu severního zářily chaoticky.

„Nezdá se, že by tyto polární záře hrály unisono tak, jak to známe ze Země,“ uvádí hlavní autor článku William Dunn z Mullardovy laboratoře kosmických věd při londýnské University College a z Harvard-Smithsonian střediska pro astrofyziku v USA.

„Domnívali jsme se, že aktivita bude koordinována skrze magnetické pole planety Jupiter. Ovšem chování, které jsme objevili, pro nás představuje skutečnou záhadu.“

Polární záře nad severní Kanadou

„Navíc je zvláštní uvědomit si, že Saturn – další z plynových obrů – nevytváří vůbec žádné polární záře v rentgenovém spektru, které bychom mohli detekovat. To vytváří celou řadu dalších otázek, u nichž zatím s jistotou nedokážeme dát odpovědi.“

„Především: proč Jupiter vytváří jasné a energetické rentgenové polární záře, zatímco jeho soused nikoliv. A dále: proč tak činí nezávisle na sobě na obou pólech?“

S daty, která měli k dispozici, identifikoval a zmapoval William Dunn a jeho kolegové místa rentgenového záření kolem pólů planety Jupiter. Každé z nich pokrývalo plochu o velikosti zhruba poloviny povrchu Země.

Nejenže se otevřela otázka toho, jak vlastně ve vesmíru vznikají polární záře, tak zároveň nepravidelně pulsující záře u Jupitera naznačily, že je toho mnohem více, co nevíme. Je docela dobře možné, že samotná planeta produkuje část z vysoce energetických emisí.

Magnetický vliv planety Jupiter je kolosální. Oblast vesmíru, ve které jeho magnetické pole dominuje – magnetosféra – je zhruba čtyřicetkrát větší než Země a je vyplněná vysokoenergetickou plazmou. V některých vnějších oblastech nabité částice pocházející z Jupiterova měsíce Io reagují s magnetickými hranicemi mezi magnetosférou a meziplanetárním prostorem. Tyto reakce vytvářejí intenzivní fenomény, a to včetně polárních září.