Το Planck και το Κοσμικό Υπόβαθρο Μικροκυμάτων

Δόθηκε η τελευταία εντολή στο διαστημικό τηλεσκόπιο Planck της ESA

23/10/2013 684 views 4 likes
ESA / Space in Member States / Greece

Το τηλεσκόπιο Planck της ESA απενεργοποιήθηκε μετά από σχεδόν 4,5 χρόνια απορρόφησης της ακτινοβολίας κατάλοιπο από τη Μεγάλη Έκρηξη και τη μελέτη της εξέλιξης των άστρων και των γαλαξιών σε όλη τη διάρκεια ζωής του Σύμπαντος.

Ο επιστήμονας του έργου Jan Tauber έδωσε την τελική εντολή στο δορυφόρο Planck σήμερα το απόγευμα στις 12:10:27 Universal Time, σηματοδοτώντας το τέλος των εργασιών για την "μηχανή του χρόνου" της ESA.

Έχοντας εκτοξευθεί το 2009, το Planck σχεδιάστηκε για να ανακαλύψουμε περισσότερα για την ασθενέστερη ακτινοβολία κατάλοιπο από τη Μεγάλη Έκρηξη - το Κοσμικό Υπόβαθρο Μικροκυμάτων (Cosmic Microwave Background - CMB). Το CMB διατηρεί μια εικόνα του Σύμπαντος όπως ήταν περίπου 380 000 χρόνια μετά τη Μεγάλη Έκρηξη, και παρέχει λεπτομερή στοιχεία των αρχικών συνθηκών που οδήγησαν στο Σύμπαν στο οποίο ζούμε σήμερα.

"Το Planck μας έδωσε βαθύτερη γνώση για την εξέλιξη του Σύμπαντος από κάθε άλλη αποστολή στο παρελθόν", λέει ο Alvaro Giménez, Διευθυντής στον τομέα της Επιστήμης και Ρομποτικής Εξερεύνησης της ESA.

"Η εικόνα του Planck για το CMB είναι η πιο ακριβής φωτογραφία του πρώιμου ακόμα Σύμπαντος, ωστόσο ο πλούτος των δεδομένων που ακόμα περιεργάζονται οι κοσμολόγοι μας, θα μας δώσει ακόμα περισσότερες λεπτομέρειες".

O Jan Tauber έστειλε την τελική εντολή στο  Planck από το ESA / ESOC στις 23 Οκτ. 2013
O Jan Tauber έστειλε την τελική εντολή στο Planck από το ESA / ESOC στις 23 Οκτ. 2013

Η αποστολή άρχισε να πλησιάζει στο τέλος της τον Αυγούστου, όταν ο δορυφόρος ωθήθηκε μακριά από την επιχειρησιακή τροχιά του γύρω από το σημείο «L2» Ήλιου-Γης προς μια πιο μακρινή μακροπρόθεσμα σταθερή τροχιά στάθμευσης γύρω από τον Ήλιο.

Τις τελευταίες εβδομάδες, το διαστημικό σκάφος έχει προετοιμαστεί για μόνιμη αδρανοποίηση, με τις ενέργειες κλεισίματος να εξαντλούν όλα τα υπόλοιπα καύσιμα και, τέλος, την απενεργοποίηση του πομπού.

"Με μεγάλη θλίψη πραγματοποιήσαμε τις τελικές εργασίες στο διαστημικό σκάφος Planck, αλλά είναι επίσης μια στιγμή για να γιορτάσουμε μια εξαιρετικά επιτυχημένη αποστολή», λέει ο Steve Foley, ο Διευθυντής του τμήματος Επιχειρήσεων του Διαστημόπλοιου Planck στο Ευρωπαϊκό Κέντρο Διαστημικών Επιχειρήσεων της ESA (European Space Operations Centre -ESOC).

"Το Planck ήταν ένα εξελιγμένο διαστημόπλοιο που είχε ένα σύνθετο έργο, αλλά με στενή ομαδική εργασία από τους ελεγκτές της αποστολής, τους ειδικούς της δυναμικής της πτήσης, τους επίγειους σταθμούς και των βιομηχανικών εταίρων μας, η Ευρώπη απέκτησε εξαιρετική επιστημονική αξία για την επένδυσή της", προσθέτει ο Paolo Ferri, Επικεφαλής των Επιχειρήσεων της Αποστολής.

Τα Κράτη Μέλη της ESA παρείχαν βασικές τεχνολογίες, όπως το πρωτοποριακό ψυγείο που επέτρεψε στους αισθητήρες της αποστολής να διατηρούνται μόλις στο ένα δέκατο του ενός βαθμού πάνω από την ψυχρότερη θερμοκρασία που μπορεί να επιτευχθεί στο Σύμπαν, -273.15 ° C, έτσι ώστε η θερμότητα του διαστημικού σκάφους υπερβεί το σήμα από τον ουρανό. Αυτό επέτρεψε στις διακυμάνσεις της θερμοκρασίας μόλις μερικών εκατομμυριοστών του ενός βαθμού να διακρίνονται στο CMB.

Αλλά η ψύξη μέσα σε αυτές τις ακραίες θερμοκρασίες δεν μπορεί να διατηρηθεί για πάντα και, πράγματι, ο Αισθητήρας Υψηλής Συχνότητας (High Frequency Instrument-HFI) εξάντλησε το ψυκτικό υγρό ήλιο του τον Ιανουάριο του 2012, ακριβώς όπως αναμενόταν.

Ο Αισθητήρας Χαμηλής Συχνότητας (Low Frequency Instrument-LFI) εν τω μεταξύ ήταν σε θέση να λειτουργήσει σε κάπως υψηλότερες θερμοκρασίες με τα υπόλοιπα δύο ψυγεία και συνέχισε να κάνει παρατηρήσεις μέχρι τις 3 Οκτωβρίου. Μετά τη διεξαγωγή μετα-επιστημονικών δραστηριοτήτων, απενεργοποιήθηκε χειροκίνητα στις 19 Οκτωβρίου.

Ο αρχικός στόχος της αποστολής ήταν να ερευνήσει εξ ολοκλήρου δύο φορές τον ουρανό, αλλά, στο τέλος, το Planck συμπληρώσει πέντε έρευνες του πλήρες ουρανού και με τους δύο αισθητήρες. Επιπλέον, από τα μέσα Αυγούστου, ο LFI είχε ολοκληρώσει την όγδοη έρευνα του για ολόκληρο τον ουρανό.

Η κοσμική "συνταγή" του Planck

"Το Planck συνέχισε να χρησιμοποιεί τον LFI μέχρι και την περασμένη εβδομάδα, ξεπερνώντας όλες τις προσδοκίες παρέχοντας μας άφθονα στοιχεία για να εργαστούμε στο μέλλον», λέει ο Jan Tauber, επιστήμονας του έργου Planck της ESA.

Η πρώτη λεπτομερής εικόνα του αδύναμου σήματος από το CMB από το Planck κυκλοφόρησε νωρίτερα αυτό το έτος, αφού αφαιρέθηκε η εκπομπή προσκηνίου από το δικό μας γαλαξία, καθώς και όλων των άλλων γαλαξιών. Τα τελευταία αυτά στοιχεία οδήγησαν σε ένα νέο κατάλογο αντικειμένων, συμπεριλαμβανομένων πολλών - ποτέ πριν ιδωμένων - σμηνών γαλαξιών στο μακρινό Σύμπαν.

Τα δεδομένα που κυκλοφόρησαν το 2013 παρείχαν αναθεωρημένες τιμές για τις σχετικές αναλογίες των συστατικών του Σύμπαντος, δηλαδή την κανονική ύλη που συνθέτει τα αστέρια και τους γαλαξίες, τη σκοτεινή ύλη, η οποία μέχρι στιγμής έχει ανιχνευθεί μόνο έμμεσα από την βαρυτική επιρροή της, και τη σκοτεινή ενέργεια, μια μυστηριώδη δύναμη που πιστεύεται ότι είναι υπεύθυνη για την επιτάχυνση της διαστολής του Σύμπαντος.

"Το Planck μας έχει δώσει μια φρέσκια ματιά της ύλης που συνθέτει το Σύμπαν μας και πώς εξελίχθηκε, αλλά εξακολουθούμε να εργαζόμαστε σκληρά για να περιορίσουμε περαιτέρω την κατανόησή μας για το πώς το Σύμπαν επεκτάθηκε από το απείρως μικρό σε εξαιρετικά μεγάλο, λεπτομέρειες που ελπίζουμε να μοιραστούμε με το κοινό το επόμενο έτος", λέει ο Δρ Tauber.

More information

Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τα highlights της επιστήμης του Planck, δείτε το άρθρο μας που δημοσιεύθηκε στις 18 Οκτωβρίου: Celebrating the legacy of ESA’s Planck mission.

Σχετικά με το Planck

Το Planck που εκτοξεύθηκε το 2009, σχεδιάστηκε για να χαρτογραφήσει τον ουρανό σε εννέα συχνότητες με τη χρήση δύο state-of-the-art αισθητήρες: τον Αισθητήρα Χαμηλής Συχνότητας (Low Frequency Instrument), ο οποίος περιλαμβάνει τη ζώνη συχνοτήτων 30-70 GHz , και τον Αισθητήρα Υψηλής Συχνότητας (High Frequency Instrument), ο οποίος περιλαμβάνει τη ζώνη συχνοτήτων 100-857 GHz. Η έρευνα του HFI ολοκληρώθηκε τον Ιανουάριο του 2012, ενώ ο LFI συνέχισε τις επιστημονικές του παρατηρήσεις μέχρι τις 3 Οκτωβρίου 2013, πριν να σβήσει στις 19 Οκτωβρίου.

Η πρώτη εικόνα του Planck όλου του ουρανού κυκλοφόρησε το 2010 και τα πρώτα επιστημονικά δεδομένα κυκλοφόρησαν το 2011 . Η πρώτη εικόνα του CMB κυκλοφόρησε τον Μάρτιο του 2013. Το επόμενο σετ κοσμολογικών δεδομένων θα κυκλοφορήσει το 2014.

Η Επιστημονική Συνεργασία του Planck (Planck Scientific Collaboration) αποτελείται από όλους τους επιστήμονες που συνέβαλαν στην ανάπτυξη της αποστολής , και οι οποίοι συμμετέχουν στην επιστημονική αξιοποίηση των δεδομένων κατά τη διάρκεια της ιδιόκτητης περιόδου. Αυτοί οι επιστήμονες είναι μέλη μιας ή περισσοτέρων από τις τέσσερις κοινοπραξίες : του LFI Consortium, του HFI Consortium, του DK-Planck Consortium, και του Planck Science Office της ESA. Τα δύο Κέντρα Επεξεργασίας Δεδομένων του Planck υπό την Ευρωπαϊκή ηγεσία, βρίσκονται στο Παρίσι, Γαλλία και την Τεργέστη, Ιταλία.

Το LFI Consortium με επικεφαλής τον Ν. Mandolesi, Agenzia Spaziale Italiana-ASI, Ιταλία ( αναπληρωτής Υπεύθυνος: Μ. Bersanelli , Universita degli Studi di Milano, Ιταλία ) , και ήταν υπεύθυνος για την ανάπτυξη και λειτουργία του LFI. Το HFI Consortium υπό την ηγεσία του JL Puget, Institut d’Astrophysique Spatiale στο Ορσέ, Γαλλία (αναπληρωτής Υπεύθυνος: F. Bouchet του Institut d’Astrophysique de Paris, Γαλλία ), και ήταν υπεύθυνος για την ανάπτυξη και τη λειτουργία του HFI.

Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να επικοινωνήσετε με:

Jan Tauber

ESA Planck Project Scientist