Play
$video.data_map.short_description.content

Η Ευρώπη εύχεται στη Gaia ένα ασφαλές ταξίδι

01/07/2013 524 views 7 likes
ESA / Space in Member States / Greece

Ο δορυφόρος Gaia (Γαία) της ESA ο οποίος θα επιτηρεί δισεκατομμύρια άστρα, έχει ολοκληρώσει τις τελικές του προετοιμασίες στην Ευρώπη και είναι έτοιμος να αναχωρήσει για την τοποθεσία εκτόξευσης του στη Γαλλική Γουιάνα, από όπου θα ξεκινήσει μια πενταετή αποστολή για να χαρτογραφήσει τα αστέρια με πρωτοφανή ακρίβεια.

Ο βασικός στόχος της Gaia είναι να δημιουργηθεί ένας υψηλής ακρίβειας 3D χάρτης του Γαλαξία μας παρατηρώντας κατ’επανάληψη ένα δισεκατομμύριο άστρα ώστε να καθοριστούν οι ακριβείς θέσεις τους στο διάστημα και οι κινήσεις τους μέσα σε αυτό.

Άλλες μετρήσεις θα αξιολογήσουν τις ζωτικές φυσικές ιδιότητες του κάθε άστρου, όπως η θερμοκρασία, η φωτεινότητα και η σύνθεση.

Η προκύπτουσα απογραφή θα επιτρέψει στους αστρονόμους να καθορίσουν την προέλευση και την εξέλιξη του Γαλαξία μας.

Η Gaia θα αποκαλύψει επίσης δεκάδες χιλιάδες προηγουμένως απαρατήρητα αντικείμενα, συμπεριλαμβανομένων αστεροειδών στο Ηλιακό μας Σύστημα, πλανήτες γύρω από κοντινά άστρα, και άστρα που εκρήγνυνται - σουπερνόβα - σε άλλους γαλαξίες.

Gaia θα είναι η μηχανή ανακάλυψης της ESA," λέει ο Alvaro Giménez, Διευθυντής του τμήματος Επιστήμης και Ρομποτικής Εξερεύνησης της ESA.

"Θα μας πει με μεγαλύτερη λεπτομέρεια από ποτέ, από τι αποτελείται το σπίτι μας ο Γαλαξίας και πώς συντέθηκε, θέτοντας την Ευρώπη στην πρωτοπορία της ακρίβειας στην αστρονομία.

Gaia βασίζεται στην τεχνική και επιστημονική κληρονομιά της αποστολής χαρτογράφησης αστέρων Hipparcos της ESA, αντανακλώντας τη συνεχιζόμενη εξειδίκευση της διαστημικής βιομηχανίας και της επιστημονικής κοινότητας σε όλη την Ευρώπη.

"Είναι εξαιρετικά ενδιαφέρον να δούμε την επόμενη γενιά των υψηλής ακρίβειας παρατηρητηρίων μας κατασκευασμένα και έτοιμα να απαντήσουν σε θεμελιώδη ερωτήματα σχετικά με το Σύμπαν".

Η Gaia χαρτογραφεί τα αστέρια του Γαλαξία μας

Η Gaia θα εκτοξευθεί αργότερα το 2013 σε ένα πύραυλο Arianespace Soyuz από την διαστημική βάση της Ευρώπης στο Κουρού της Γαλλικής Γουιάνας, και θα χαρτογραφήσει τα αστέρια από μια τροχιά γύρω από τον Ήλιο, κοντά σε μια θέση περίπου 1.500.000 χιλιομέτρων πέρα ​​από την τροχιά της Γης, τροχιά που είναι γνωστή ως το L2 Λαγκραντζιανό σημείο (L2 Lagrangian point).

Κατά την πενταετή αποστολή του, το διαστημικό σκάφος θα περιστρέφεται αργά, σαρώνοντας με τα δύο τηλεσκόπια του που είναι εξοπλισμένα με τη μεγαλύτερη ψηφιακή φωτογραφική μηχανή που έχει πετάξει ποτέ στο διάστημα - με σχεδόν ένα δισεκατομμύριο εικονοστοιχεία.

Η Gaia θα μετρήσει ένα δισεκατομμύριο αστέρια, περίπου το 1% όλων των άστρων που βρίσκονται σε όλο τον Γαλαξία μας.

Καθώς η Gaia θα κινείται γύρω από τον Ήλιο, θα μετρήσει επανειλημμένα τη θέση του κάθε άστρου, επιτρέποντας του να καθορίσει την απόσταση μέσω ενός φαινομένου της οπτικής γνωστό ως παράλλαξη (parallax στα αγγλικά).

Σε συνδυασμό με τις άλλες μετρήσεις, αυτά τα δεδομένα θα εξοπλίσουν τους αστρονόμους με τις πληροφορίες που χρειάζονται για να αποδώσουν την ιστορία του Γαλαξία μας.

Η αποστολή θα ανακαλύψει επίσης νέους αστεροειδείς στο δικό μας Ηλιακό Σύστημα και τους πλανήτες σε τροχιά γύρω από άλλα άστρα.

Η Gaia θα είναι ακόμη σε θέση να διερευνήσει την κατανομή της σκοτεινής ύλης, αυτή την αόρατη ουσία που ανιχνεύεται μόνο μέσω της βαρυτικής επιρροής της στα ουράνια αντικείμενα.

Θα εξετάσει τη Γενική Θεωρία της Σχετικότητας του Αϊνστάιν παρατηρώντας πως το φως εκτρέπεται από τα τεράστια αντικείμενα όπως ο Ήλιος και οι πλανήτες του, καθώς και άλλα αστέρια.

Gaia θα παρατηρεί κάθε ένα από τα δισεκατομμύρια αστέρια 70 φορές κατά μέσο όρο σε διάστημα πέντε ετών. Αυτό θα είναι εφικτό με περίπου 40 εκατομμύρια παρατηρήσεις ανά ημέρα! », Λέει ο Giuseppe Sarri, Διευθυντής του Έργου Gaia της ESA.

"Η τιτάνια προσπάθεια επεξεργασίας όλων των δεδομένων θα πραγματοποιείται από την Ευρωπαϊκή επιστημονική κοινότητα που ασχολείται με την ESA," προσθέτει ο Timo Prusti, επιστήμονας του έργου Gaia της ESA.

"Η τεράστια αστρική απογραφή θα παράσχει τις πληροφορίες που απαιτούνται για να αντιμετωπιστεί ένα τεράστιο φάσμα σημαντικών προβλημάτων που σχετίζονται με την προέλευση, τη δομή και την εξελικτική ιστορία του Γαλαξία μας".

Για περισσότερες πληροφορίες, παρακαλούμε επικοινωνήστε:

Τηλ: +31 71 565 6799
Κιν: +31 61 594 3 954