Η τελευταία ακολουθία εικόνων της Rosetta

Οι τελευταίες λέξεις της Rosetta: η επιστήμη κατεβαίνει σε έναν κομήτη

22/12/2016 563 views 4 likes
ESA / Space in Member States / Greece

Ο δορυφόρος της ESA, Rosetta, ολοκλήρωσε την απίστευτη αποστολή της στις 30 Σεπτεμβρίου, συλλέγοντας πρωτοφανείς εικόνες και δεδομένα ακριβώς πριν την στιγμή της επαφής με την επιφάνεια του κομήτη.

Το σήμα της Rosetta χάθηκε από τις οθόνες στο κέντρο ελέγχου της ESA στις 11:19:37 GMT, επιβεβαιώνοντας ότι το διαστημικό σκάφος είχε φτάσει στην επιφάνεια του Κομήτη 67P/Churyumov–Gerasimenko και έσβησε περίπου 40 λεπτά νωρίτερα και 720 εκατομμύρια χιλιόμετρα από τη Γη.

Ένα απο τα τελικά κομμάτια της πληροφορίας που συλλέχθηκε από τη Rosetta στάλθηκε από τους ανιχνευτές άστρων της πλοήγησης : μια αναφορά ενός «μεγάλου αντικειμένου» στο οπτικό πεδίο- ο ορίζοντας του κομήτη.

Η τελευταία εικόνα της Rosetta

Ανακατασκευή της τελικής καθόδου έδειξε ότι το σκάφος χτύπησε απαλά την επιφάνεια μόλις 33 μέτρα μακριά από σημείο που είχε τεθεί σαν στόχος προσγείωσης.

Η ακρίβεια αυτή ακόμα μια φορά επισήμανε την εξαιρετική δουλειά των ειδικών της δυναμικής πτήσεων που υποστήριξαν την αποστολή.

Το σημείο, λίγο μέσα σε ένα αρχαίο λάκκο στην περιοχή Ma’at στην «κεφαλή» του κομήτη, πήρε την ονομασία Sais, από μία πόλη όπου η πέτρα της Rosetta ήταν αρχικά τοποθετημένη.

Πολλές εικόνες ελήφθησαν από το γειτονικό λάκκο,  συλλαμβάνοντας απίστευτες λεπτομέρειες των πολυεπίπεδων τειχών που θα χρησιμοποιηθούν για να αποκρυπτογραφήσουν την γεωλογική ιστορία του κομήτη.

Η τελική εικόνα συλλέχθηκε περίπου 20 μέτρα πάνω από το σημείο σύγκρουσης. Επιπρόσθετα, τα όργανα ανάλυσης σκόνης, αερίων και πλάσματος συνέλλεξαν δεδομένα.

Η πίεση της εκροής αερίων από τον κομήτη έδειξε να ανεβαίνει καθώς η επιφάνεια ερχόταν όλο και πιο κοντά. Σαρώσεις αποκάλυψαν θερμοκρασίες περίπου –190ºC και –110ºC μερικά εκατοστά κάτω από την επιφάνεια. Η διακύμανση οφείλεται μάλλον στις σκιές και στην τοπογραφία της περιοχής καθώς η Rosetta πετούσε πάνω από την επιφάνεια.

Μία τελευταία μέτρηση εκπομπής υδρατμών έγινε στις 27 Σεπτεμβρίου, εκτιμώντας ότι ο κομήτης εξέπεμπε  ποσότητα που αντιστοιχεί σε δύο κουταλιές νερού ανά δευτερόλεπτο. Κατά τη διάρκεια της πιο ενεργής περιόδου τον Αύγουστο του 2015, οι εκτιμήσεις ήταν γύρω στις δύο μπανιέρες νερό ανά δευτερόλεπτο.

Τα πεδία προσγείωσης στον κομήτη.

Οι πρώτες ενδείξεις από τις φασματικές μετρήσεις δείχνουν ότι δεν υπάρχουν σημαντικές διαφορές ως προς την σύνθεση της επιφάνειας στις  υψηλές αναλύσεις που ελήφθησαν σε όλη τη διαδρομή προς τα κάτω, και δεν υπήρχε καμία εμφανής ένδειξη μικρών παγωμένων κηλίδων κοντά στο πεδίο προσγείωσης.

Οι μετρήσεις δείχνουν επίσης αύξηση σε πολύ μικρούς κόκκους σκόνης – πιθανόν γύρω στο ένα εκατομμυριοστό του χιλιοστού – κοντά στην επιφάνεια.

Η τελευταία παρατήρηση του στρώματος αερίων που περιβάλλει τον κομήτη έγινε την ημέρα πριν την τελική κάθοδο. Το διοξείδιο του άνθρακα εξακολουθούσε να απαερώνεται, σε μία μεγαλύτερη απόσταση από τον Ήλιο από ότι όταν ο κομήτης τον προσέγγιζε.

Σταθερές συνθήκες του ηλιακού ανέμου κυριάρχησαν κατά τη διάρκεια των τελικών μετρήσεων του ηλαικού ανέμου και του διαπλανητικού μαγνητικού πεδίου, παρέχοντας «αθόρυβες» τιμές που θα είναι σημαντικές για βαθμονόμηση.

Μειώσεις των πυκνοτήτων του πλάσματος του κομήτη παρατηρήθηκαν  περίπου 2 χιλιόμετρα πάνω  από την επιφάνεια, χωρίς εμφανή ανίχνευση τοπικής απαέρωσης από τους λάκκους του Ma’at.

Η πρόσκρουση της Rosetta

Μετρήσεις των μαγνητικών πεδίων μέχρι 11 περίπου μέτρα πάνω από την επιφάνεια επιβεβαίωσαν τις προηγούμενες παρατηρήσεις του κομήτη σαν ένα μη μαγνητικό σώμα.

Μεγάλα σωματίδια σκόνης δεν συλλέχθησαν κατά τη διάρκεια της καθόδου, από μόνο του ένα ενδιαφέρον αποτέλεσμα.

"Είναι σπουδαίο να έχουμε αυτές τις πρώτες εικόνες από το τελευταίο σύνολο δεδομέων από τη Rosetta", αναφέρει ο Matt Taylor, επιστήμονας του έργου Rosetta της ESA. "Οι επιχειρήσεις έχουν ολοκληρωθεί εδώ και δύο μήνες, και οι ομάδες των οργάνων είναι πάρα πολύ συγκεντρωμένες στην ανάλυση των τεράστιων συνόλων δεδομένων που συλλέχθησαν κατά τη διάρκεια των πάνω από δύο χρόνων της Rosetta στον κομήτη."

"Δεδομένα από αυτήν την περίοδο τελικά θα γίνουνε διαθέσιμα στα αρχεία μας με τον ίδιο τρόπο όπως όλα τα δεδομένα από τη Rosetta."

Notes for Editors

More details are provided in the complementary in-depth blog post here.

Για περισσότερες πληροφορίες, παρακαλώ επικοινωνήστε:

Matt Taylor

ESA Rosetta project scientist