Play
$video.data_map.short_description.content

Το τριο Swarm της ESA καθ'οδόν για να παρακολουθεί το μαγνητικό πεδίο του πλανήτη μας

25/11/2013 510 views 8 likes
ESA / Space in Member States / Greece

Ο σχηματισμός των τριών δορυφόρων Swarm της ESA ανυψώθηκε σε μια σχεδόν πολική τροχιά από έναν ρωσικό εκτοξευτή Rockot το απόγευμα της Παρασκευής. Για τέσσερα χρόνια, θα παρακολουθούν το μαγνητικό πεδίο της Γης, από το βάθος του πυρήνα του πλανήτη μας ως τα ύψη της ανώτερης ατμόσφαιρας του.

Οι δορυφόροι Swarm θα μας δώσουν πρωτοφανείς γνώσεις σχετικά με τις πολύπλοκες λειτουργίες της μαγνητικής ασπίδας που προστατεύει τη βιόσφαιρα μας από τα φορτισμένα σωματίδια και την κοσμική ακτινοβολία. Θα εκτελούν ακριβείς μετρήσεις για να αξιολογήσουν την τρέχουσα αποδυνάμωση του και θα κατανοήσουν πώς αυτή συμβάλλει στην παγκόσμια αλλαγή.

Ο εκτοξευτής Rockot εκτοξεύτηκε από το κοσμοδρόμιο του Plesetsk στη βόρεια Ρωσία στις 12:02 GMT (14:02 ώρα Ελλάδος) στις 22 Νοεμβρίου.

Play
$video.data_map.short_description.content
Ταυτόχρονος διαχωρισμός

Περίπου 91 λεπτά αργότερα, το ανώτερο μέρος του, Breeze-KM, απελευθέρωσε τους τρεις δορυφόρους σε μια σχεδόν πολική κυκλική τροχιά σε ύψος 490 χιλιομέτρων.

Η επικοινωνία με το τρίο κατέστη δυνατή λεπτά αργότερα από το σταθμό Kiruna στη Σουηδία και το σταθμό του Svalbard της Νορβηγίας.

Και οι τρεις δορυφόροι που ελέγχονται από ομάδες ESA στο Ευρωπαϊκό Κέντρο Διαστημικών Επιχειρήσεων στο Darmstadt, Γερμανία. Τις επόμενες ώρες ανέπτυξαν τα μήκους 4 μέτρων όργανά τους. Κατά τη διάρκεια των επόμενων τριών μηνών λειτουργίας τους, τα επιστημονικά φορτία τους θα επαληθευτούν και θα κινηθούν προς τις αντίστοιχες επιχειρησιακές τροχιές τους.

Το μαγνητικό πεδίο της Γης

Το ζεύγος που βρίσκεται χαμηλότερα θα πετά σε σχηματισμό πλάι πλάι, περίπου 150 χιλιόμετρα (10 δευτερόλεπτα) χώρια, στον ισημερινό και σε αρχικό υψόμετρο 460 χλμ., ενώ ο δορυφόρος που βρίσκεται ψηλότερα θα ανυψωθεί σε μια υψηλότερη τροχιά, στα 530 χιλιόμετρα.

"Η αποστολή Swarm είναι έτοιμη να καλύψει το κενό στην οπτική μας απέναντι στο σύστημα της Γης και στην παρακολούθηση των προβλημάτων της παγκόσμιας αλλαγής", σημείωσε ο Volker Liebig, διευθυντής της ESA για την παρατήρηση της Γης.

"Αυτό θα μας βοηθήσει να κατανοήσουμε καλύτερα το πεδίο που μας προστατεύει από τα σωματίδια και την ακτινοβολία που προέρχεται από τον ήλιο".

Σχετικά με τους Swarm

Swarm είναι η τέταρτη αποστολή της ESA για την Εξερεύνηση της Γης, που έρχεται μετά τους επιτυχημένους δορυφόρους CryoSat, GOCE και SMOS - όλοι τους αποστολές που επεκτείνουν τις γνώσεις μας για τη Γη και το περιβάλλον της.

Ο συνδυασμός των δεδομένων που θα συλλεχθούν από την αποστολή Swarm θα δώσουν πολύτιμες πληροφορίες για τις πηγές του μαγνητικού πεδίου στο εσωτερικό της Γης. Αυτό περιλαμβάνει την κατανόηση του πώς το μαγνητικό πεδίο έχει σχέση με την κίνηση του λιωμένου σιδήρου στον εξωτερικό πυρήνα, πως η αγωγιμότητα του μανδύα σχετίζεται με τη σύνθεση και πως ο φλοιός έχει μαγνητιστεί κατά τη διάρκεια των γεωλογικών χρόνων.

Θα διερευνήσουν επίσης πώς το μαγνητικό πεδίο σχετίζεται με το περιβάλλον της Γης μέσα από τις ζώνες ακτινοβολίας και τις επιπτώσεις κοντά στη Γη, συμπεριλαμβανομένης της έλευσης της ενέργειας του ηλιακού ανέμου στην ανώτερη ατμόσφαιρα.

Οι Swarm θα είναι επίσης σε θέση να διακρίνουν μεταξύ των διαφόρων πηγών του μαγνητικού πεδίου του πλανήτη μας και να εξασφαλίσουν τη συνέχεια της παρακολούθησης από το διάστημα, σε συνδυασμό με τις μετρήσεις από τα επίγεια παρατηρητήρια.

Το μαγνητικό μας πεδίο παίζει σημαντικό ρόλο στην προστασία της βιόσφαιρας διότι δημιουργεί μια φυσαλίδα γύρω από τον πλανήτη μας, που εκτρέπει τα φορτισμένα σωματίδια και τα παγιδεύει στις ζώνες ακτινοβολίας. Η θωράκιση αυτή προστατεύει κάθε μορφή ζωής στη Γη από το βομβαρδισμό των βαρέων ιόντων που προέρχονται από τον Ήλιο και το βαθύ διάστημα.

Από το 1980, προηγούμενες αποστολές έδειξαν αυτό το πεδίο να εξασθενεί, γεγονός που θα μπορούσε να είναι ένα σημάδι ότι ο βόρειος και νότιος μαγνητικος πόλος αρχίζουν να αντιστρέφονται - γνωστό πως έχει συμβεί σε πολλές περιπτώσεις κατά τη διάρκεια των γεωλογικών χρόνων.

Αν και τέτοιες αναστροφές συνήθως χρειάζονται χιλιάδες χρόνια για να ολοκληρωθούν, η περαιτέρω αποδυνάμωση της μαγνητικής προστασίας μας θα μπορούσε να οδηγήσει σε αύξηση των γεγονότων που βλάπτουν τους δορυφόρους σε τροχιά ή να αναστατώσει τα δίκτυα ηλεκτρικής ενέργειας και άλλα ηλεκτρικά συστήματα στο έδαφος.